Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Juni is de gasmaand bij het forum

Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Monografieën Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Tom

BerichtGeplaatst: 02 Jun 2005 19:34    Onderwerp: Juni is de gasmaand bij het forum Reageer met quote

Deze maand gaat het over gas. Wat betekent gas voor de users van dit forum in verband met de Eerste Wereldoorlog? Het middel waar zoveel over is geschreven. Van de eerste gasaanval in 1915 tot de laatste aanvallen met Yperiet. Maar ook de ontwikkelen daar tussen in van chloor naar fosfor en van fosfor naar Yperiet. En natuurlijk de werking op de persoon....

Wat gas voor mij is denk ik nog even over na...maar wil wel ff een aftrap geven. Hieronder dan ook de gebruiksaanwijzing van een Lederschutzmaske model 1916:

Leonardvandijk

BerichtGeplaatst: 03 Jun 2005 15:18    Onderwerp: Reageer met quote

Op de Frans/Duitse zender Aarte was vorig jaar een briljante serie met documentaires over de eerste wereldoorlog te zien en de rol van het gas werd in iedre geval goed duidleijk

Zie ondermeer de website www.arte-tv.com

Der Erste Weltkrieg

Ein Schwerpunkt auf ARTE - eine fünfteilige Dokumentationsreihe in der ARD: alle Programme im Überblick
De derde documentaire ging over massavernietigingswapens en WO1

1914 - 1918: Der moderne Krieg
Bewegungskrieg, Bombenterror, Massenvernichtungswaffen - im Ersten Weltkrieg wurde dies alles zum ersten Mal erprobt. Mit diesem ersten "modernen Krieg" begannen die Schrecknisse des 20. Jahrhunderts.

Zie ook www.daserste.de :

Gashölle Ypern
Ein Film von Heinrich Billstein

Wellicht dat deze documentaires inmiddels op DVD verkrijgbaar zijn. Op de site kun je in ieder geval DVD's bestellen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Tony
Het is maar 5 kilometer

BerichtGeplaatst: 03 Jun 2005 17:57    Onderwerp: Reageer met quote

Leuk onderwerp waar ik al jaren (14) ervaring mee heb. Ik heb er verschillende presentatie's over. Dit vooral over de evolutie van de gassen en de gasprojectielen tijdens WO1. Veel te veel om op te noemen.
Spijtig vertrek ik morgen nm op training naar duitsland met men hollandse collega's, voor een ganse week. Vanaf volgend weekend zal ik toch dit onderwerp zoveel mogelijk proberen te volgen. Succes
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail AIM Naam
Rifleman T. Cantlon

BerichtGeplaatst: 03 Jun 2005 20:59    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben erg benieuwd wat Tony erover te melden heeft...

Het enige wat ik in te brengen heb is een oud-tante die geboren is op 22-4-15, de eerste gas-dag (toch? Confused ) maar die is een maand geleden overleden Neutral
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Rifleman T. Cantlon

BerichtGeplaatst: 03 Jun 2005 22:05    Onderwerp: Reageer met quote

Ik bedenk me dat ik nog meer heb Surprised

Normaal bied ik op ebay nooit op bidprentjes, maar deze viel me op.

Echt verbijsterend: die kerel heeft de helft van zijn leven liggen zieltogen in een bedstee, en is er uiteindelijk 18 jaar later alsnog aan onderdoor gegaan Neutral

Dat heeft me behoorlijk aangegrepen ja...
Naar boven
Tony
Het is maar 5 kilometer

BerichtGeplaatst: 04 Jun 2005 8:36    Onderwerp: Reageer met quote

Mijn grootvader woonde in de sector waar de eerste gasaanval plaats vond, nl tussen Ieper en Boezinge ongeveer op de plaats waar onze vrienden van de diggers nu aan het werken zijn ( zie topic over de opgravingen diggers). Een broer van mijn grootvader was dan aan het werk op de velden. Hij kon vluchten en ondertussen zijn familie uit de boerderij mee nemen, toch was hij door het gas bevangen. De vlucht ging dan in eenmaal door naar Frankrijk, waar hij verzorgd werd. Maar jaren later (eind jaren 30) is hij ook overleden aan de gevolgen. Volgens mijn vader waren er kort voor WO2 nog regelmatig mensen, zowel oud militairen als burgers die overleden aan de gevolgen van de gasaanvallen uit WO1.
Naar boven
Tony
Het is maar 5 kilometer

BerichtGeplaatst: 04 Jun 2005 8:50    Onderwerp: Reageer met quote

Praktisch alle gassen zijn ook kanker verwekkend, daarom moeten wij heel geregeld ons bloed en urine laten onderzoeken. Als we dan 80 jaar terug gaan in de tijd, was er geen sprake van kanker, en zeker niet naar onderzoek ernaar. Hoeveel mensen zouden daaraan nog overleden zijn? Vooral in de jaren na de oorlog, of zelf nu nog door besmetting, wanneer landbouwers, bouvakkers en verzamelaars met die dingen in contact komen. De besmetting is niet altijd van die aard dat ze zichtbaar is.
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 05 Jun 2005 8:31    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
"Na een tijdje klaarde het op en we stapten langs de leeggelopen gasflessen. Wat we zagen was de dood... niets leefde nog. Zelfs het ongedierte was uit de holen gekropen om te sterven. Overal lagen dode ratten, konijnen en muizen. De geur van gas ging nog in de lucht. Het bleef hangen tussen de weinige struiken die er nog stonden.De Franse loopgraven waren leeg maar de volgende honderden meters lagen overal lichamen van gestikte Fransen. Het was ongelofelijk. Toen zagen we ook enkele Britten. Je kon goed zien waar de mannen aan hun gezicht en keel geklauwd hadden in een poging om toch wat te kunnen ademen. Sommigen hadden op zichzelf geschoten. In de boerderijen lagen de paarden dood in hun stallen. Koeien, kippen, alles en iedereen was dood .Alles, zelfs de insecten""
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 05 Jun 2005 8:49    Onderwerp: Reageer met quote

William Roberts, The First German Gas Attack at Ypres (La premičre attaque allemande au gaz ŕ Ypres), 1918, huile sur toile, 304,8 x 365,8 cm, National Gallery of Canada, Ottawa.

Otto Dix, Sturmtruppe geht unter Gas vor (Assaut sous les gaz), 1924, aquatinte, 35,3 x 47,5 cm, Deutsches Historiches Museum, Berlin.
Naar boven
1stLF/SRD
Rumkruik

BerichtGeplaatst: 05 Jun 2005 20:11    Onderwerp: Reageer met quote

Britse gasmaskers uit WO1:

http://users.skynet.be/fa068453/SRD/gasmask1.html
Naar boven
1stLF/SRD
Rumkruik

BerichtGeplaatst: 05 Jun 2005 20:17    Onderwerp: Reageer met quote

De bedoeling van strijdgassen:

- De vijand gewonden bezorgen
- Chaos veroorzaken in de vijandelijke lijnen
- Het moraal van de vijand verlagen
- Een psychologische schok veroorzaken bij de vijand

Wat was niet direct de bedoeling:

- De vijand doden!
Naar boven
Henri

BerichtGeplaatst: 05 Jun 2005 21:14    Onderwerp: Reageer met quote

heb deze elders reeds al geplaatst maar vind hem hier ook op zijn plaats

http://www.opcw.org/resp/html/mustard.html

de gevolgen van mosterdgas
Naar boven
Tom

BerichtGeplaatst: 06 Jun 2005 7:45    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Het is de bedoeling dat je de mooiste, afschuwelijkste, indringendste of voor jou veelzeggendste foto uit je eigen collectie, uit een boek, van internet of waar dan ook vandaan plaatst die voor JOU het thema van de maand symboliseert. Dat mag een foto zijn uit 1914-1918 maar ook een moderne. Het maakt niet uit. Het gaat er om dat je laat zien wat het thema voor je betekent, welk plaatje dat het beste samenvat. Lukt het je niet in één plaatje, dan gebruik je er gewoon meerdere.

Vertel er als je wilt je verhaal bij, waarom je voor nou nét die foto koos. Dat mag lang of kort, het maakt je bijdrage compleet. Zo krijgen we een geheel van persoonlijke belevenissen en overpeinzingen die voor iedereen anders zullen zijn.

Op deze manier komen we met z'n allen tot een schitterend document dat bewaard wordt. Iedere maand een ander thema, iedere maand persoonlijke visies.

Het is de bedoeling dat er geen algemene discussie over gas ontstaat. (zie bovenstaande)
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 06 Jun 2005 19:25    Onderwerp: Reageer met quote

Goedenavond

Een van mijn Grootvaders heeft ook van de gaze gehad in 17 aan den ijzer ,
Maar hij leefde wel tot een respectvolle 84 Jaar .

Toevallig zoek ik vruchteloos uit of de bewering die op deze DEZE SITE staat ,
Nml dat de fransen reeds in augustus 14 gebruik hadden gemaakt
(wel op beperkete schaal) van gifgas , en ik zoek in welke slacht .
dacht dat ik er bijna uit was ,
maar was op een verkeerd spoor gebracht,
door een fautief slachtveld en datum .
Zie de link op het britse forum

Wat ik ondertussen wel weet ,
is dat een van de eerste probaties van de fransen mislukt is
(maar wel later dan augustus 14) omdat de soldaten ,
die dit moesten uitvoeren reeds tijdens het transport ervan ,
op de vlucht geslagen waren .

@+
Patrick
Naar boven
eagle

BerichtGeplaatst: 06 Jun 2005 20:13    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
dit gedicht van Wilfred Owen (vertaald door Tom Lanoye):

't Is goed en zoet (Dulce et decorum est)

Wij vloekten door het slijk, als hoetsende kobolden,
Als vagebonden onder pak en zak geknakt -
Tot parachutefakkels naar beneden tolden,
Hun langzaam bliksemlicht over de polders rolde
En wij niets konden dan de aftocht aan te vatten
Naar onze verre, onverwarmde kazematten.

Men liep en sliep. Een paar waren hun laarzen kwijt
Maar hinkten door, geschoeid in bloed. Verblind en
Mank was alleman, van moeheid zat, en doof zelfs voor
Gefluit van gasgranaten achter ons dun gat. Wat ? Gás ?
Och mannekes, rap ! een hoogfeest van gefrommel:
Die lompe maskers juist op tijd op onze snuit.

Te laat. Eén gilt. Hij zwalkt en strompelt onderuit
Als viel hij in een vuur of in een vat met kal.
Door mijn bedompte glazen zie hoe hij zinkt
En in een dik groen licht, een zee van slijm, verdrinkt.
Sindsdien verdrinkt hij elke nacht in elke droom.
Hij stikt en braakt, hij ploetert door die groen stroom
Mij tegemoet, die werkloos wacht tot hij is uitgewroet.

Als ooit, in nachtmerries, ook u zou moeten lopen
Achter de ezelskar waar wij zijn lijk op smeten;
Zag u die ogen draaien, paffig wit en open, in
Die omgekeerde duivelskop, verwrongen, aangevreten;
En hoorde u, bij elke bult, de gorgel van zijn bloed
Dat kwam geborreld uit door schuim verpeste longen,
Als een kapotgebeten tabakspruim geperst
Uit niet te helen zweren op reine kindertongen -

Mijn vriend, nooit meer verkocht u, trots en manifest
Aan jongens die dorsten naar wat vergeefse glorie
Uw oude leugen: 't Is goed en zoet te sterven voor het vaderland.

Naar boven
1stLF/SRD
Rumkruik

BerichtGeplaatst: 06 Jun 2005 21:55    Onderwerp: Reageer met quote

De mens en zijn trouwe vriend...

Naar boven
1stLF/SRD
Rumkruik

BerichtGeplaatst: 07 Jun 2005 9:03    Onderwerp: Reageer met quote

er zijn verscheidene aanwijzingen dat er al gas gebruikt werd voor 22 april 1915, maar geen stikgassen + niet succesvol.
Naar boven
Bert

BerichtGeplaatst: 07 Jun 2005 10:38    Onderwerp: dood en leven Reageer met quote

Interessant weetje:

terwijl op 22 april 1915 honderden soldaten stierven onder de gaswolk en Duitse aanval... werd er nog geen kilometer verder, in een kelder aan de Pilkemseweg, nog een nieuwe Ieperling geboren. Ieper was op dat moment immers nog niet volledig geëvacueerd.
De geboorteacte ligt momenteel tentoongesteld in het In Flanders Fields museum.

Bert.
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 10 Jun 2005 2:26    Onderwerp: Reageer met quote

22 april 1915 in de buurt van Ieper:

Om 18.15 klimt de Duitse infanterie, beschermd door een met een chemische stof behandelde mond- en neusdoek, over de borstweringen. De gaswolk verdwijnt langzaam. Als ze bij de Franse stellingen aankomen zien ze hoe hun tegenstanders creperen. Velen zijn al dood, degenen die nog leven hebben opgezwollen blauwe gezichten en uitpuilende ogen. Uit hun neus en mond komt bloederig schuim. Iedere ademtocht doet gruwelijk pijn. Schreeuwen kunnen ze niet, want ze hebben geen adem meer. Tevergeefs snakken ze naar lucht. Hun longen zijn verbrand en doordat deze zich met vocht vullen, sterven ze een helse dood. In hun aangetaste longen vormt zich door het chloor een bijtende, schuimende vloeistof die uiteindelijk tot een soort verdrinkingsdood leidt. Aan de houdingen van de doden en de stervenden is hun afgrijselijke lijden af te lezen. Het chloor is zo agressief dat alle metalen voorwerpen die ermee in aanraking komen, zoals geweren, munten en knopen, dof uitslaan met een vreemde groene tint.
Quote:
‘De afstand tussen onze loopgraven en die van de vijand was op sommige plaatsen minder dan honderd meter. Voordat we over onze borstwering klommen, hoorden we het roepen en gillen van de Fransozen dat bijna meteen overging in diep hoesten en hard meelijwekkend kermen. Even later was het doodstil. Toen we aankwamen zagen we hoe veel mannen over elkaar lagen, alsof ze hoopten zo bescherming bij elkaar te vinden. De doden en stervende waren verkrampt, alle spieren leken aangetrokken. Overal zag ik blauwe gezichten met een onwezenlijke ooguitdrukking. Het was geen haat, maar onvergelijkbare angst gevangen door de dood. Een enkeling schokte hevig, trapte met zijn benen en sloeg met zijn armen. Ik kon mijn ogen er bijna niet vanaf houden. Ik wilde het niet zien, maar zal de aanblik ervan de rest van mijn leven met me meedragen…’
Naar boven
derwisj

BerichtGeplaatst: 11 Jun 2005 14:36    Onderwerp: Reageer met quote

Deze ochtend op een modelbouwbeurs stond een mooi modelletje van 2 franse soldaten tijdens een gasaanval; ik vind het verhaal en de uitwerking zeer origineel : er is een gasaanval en 1 van de soldaten merkt dat zijn gasmasker stuk is; maar kijk zelf maar...

pascal
Naar boven
Merlijn

BerichtGeplaatst: 11 Jun 2005 20:35    Onderwerp: Reageer met quote

ja mooi
heb je hem gekocht?
Naar boven
derwisj

BerichtGeplaatst: 11 Jun 2005 20:41    Onderwerp: Reageer met quote

Merlijn,
dit is niet te koop, of als het toch te koop zou zijn, zou het wel enkele honderden euros kosten. Dit is door de modelbouwer volledig zelf gesculpteerd, en de figuren zijn dus niet in de handel te verkrijgen.
En ik had reeds genoeg gekocht. Weer meer dan 2OO euro erdoorgedraaid.
pascal
Naar boven
Hauptmann

BerichtGeplaatst: 12 Jun 2005 15:11    Onderwerp: Reageer met quote

22 April, 1915
The Use of Poison Gas
Will Irwin, correspondent
From the New York Tribune, April 25, 26, 27, 1915.
The German Army dispersed chlorine gas over Allied lines at Ypres on 22 April 1915.

North of France, April 24. -- There is no doubt that the action which has been proceeding about Ypres for a week, and which will probably be known in history as the second battle of Ypres, is the hardest and hottest which has yet developed on the extreme Western front. Indeed, no battle of the war has developed so much action on so concentrated a front. It is the third desperate attempt of the Germans since this war began to break through the combined British and Belgian lines and take the all-important City of Calais.

This series of attacks and counterattacks running along the whole line, developed into that general attack on the British lines with Calais for objective which the Germans probably had been planning ever since matters began to come to a deadlock in the Carpathians. The Germans, making full use of their artillery, launched infantry attacks in their old manner -- close-locked. As formerly, the British and French slaughtered them heavily with machine-gun and rifle fire. Then on Thursday the Germans suddenly threw in that attack its asphyxiating bombs, which will doubtless become famous in this war. It succeeded in breaking the line of French near Bixschoote, although not to such an extent as the Germans claim in today's communique.

The nearest British support was a part of the Canadian contingent. Fighting with desperate bravery, the Canadians succeeded in recovering part of the lost ground. They are still at it today. On a favorable wind the sound of cannonading can be heard as far away as the coast towns.

The nature of the gasses carried by the German asphyxiating shells remain a mystery. Whatever gas it is, it spreads rapidly and remains close to the ground. It is believed not to be specially deadly -- one that rather over powers its victims and puts them hors de combat without killing many. Its effect at Bixschoote may have been due to panic caused by the novelty of the device. Its composition and manner of discharge are probably no mystery to the scientific artillerymen of the Allies. That such devices might be used in war has been known for a long time, but the positive prohibitions of The Hague Conference have prevented the more civilized nations of Europe from going far with experiments in this line.

New York Tribune, April 27, 1915

Boulogne, April 25.-- The gaseous vapor which the Germans used against the French divisions near Ypres last Thursday, contrary to the rules of The Hague Convention, introduces a new element into warfare. The attack of last Thursday evening was preceded by the rising of a cloud of vapor, greenish gray and iridescent. That vapor settled to the ground like a swamp mist and drifted toward the French trenches on a brisk wind. Its effect on the French was a violent nausea and faintness, followed by an utter collapse. It is believed that the Germans, who charged in behind the vapor, met no resistance at all, the French at their front being virtually paralyzed.

Everything indicates long and thorough preparation for this attack. The work of sending out the vapor was done from the advanced German trenches. Men garbed in a dress resembling the harness of a diver and armed with retorts or generators about three feet high and connected with ordinary hose pipe turned the vapor loose towards the French lines. Some witnesses maintain that the Germans sprayed the earth before the trenches with a fluid which, being ignited, sent up the fumes. The German troops, who followed up this advantage with a direct attack, held inspirators in their mouths, thus preventing them from being overcome by the fumes.

In addition to this, the Germans appear to have fired ordinary explosive shells loaded with some chemical which had a paralyzing effect on all the men in the region of the explosion. Some chemical in the composition of those shells produced violent watering of the eyes, so that the men overcome by them were practically blinded for some hours.

The effect of the noxious trench gas seems to be slow in wearing away. The men come out of their nausea in a state of utter collapse. Some of the rescued have already died from the aftereffects. How many of the men left unconscious in the trenches when the French broke died from the fumes it is impossible to say, since those trenches were at once occupied by the Germans.

This new form of attack needs for success a favorable wind. Twice in the day that followed the Germans tried trench vapor on the Canadians, who made on the right of the French position a stand which will probably be remembered as one of the heroic episodes of this war. In both cases the wind was not favorable, and the Canadians managed to stick through it. The noxious, explosive bombs were, however, used continually against the Canadian forces and caused some losses.

http://www.lib.byu.edu/~rdh/wwi/1915/chlorgas.html
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 16 Jun 2005 4:29    Onderwerp: Reageer met quote

Effects on People

As stated the gas got through anything, it then set to work causing injury, an American study which looked at 7000 cases came up with the following figures for injuries:

SITE %
Eyes 86.1
Respiratory tract 75.3
Scrotum 42.1
Face 26.6
Axilla (armpits) 12.5
Arms 11.7
Legs 11.4
Abdominal regions 6.4
Hands 4.3
Feet 1.5

As suggested the gas was caustic, and had it's worst effect on moist areas of the body, hence if you look at the above list you will see that is the case. The effects to the skin would be blistering that would be worst the longer the exposure. Blistering would start serveral hours or several days later. The mildest reaction would be reddening and itching, but the worst ones would be large blisters that became gangrenous, again the greater the exposure the greater the reaction.

The eye's were the most likely to be damaged, we have all seen the pictures of trails of men with padded eyes walking in lines with hands on the shoulders. After exposure the first symptoms would be 2 hours later with an irritation to the eyes , like some foreign body in them. Then the eye lids would swell forcing the eyes to close, the conjuntiva in the eyes swell (those who have had conjunctavitis would know). The eyelid would burn and get cramp.The eyes would be very sensitive to light. The vision would then be lost as the cornea became ulceratedand decays.

The effect on the eye's was gross, but non fatal, the effects on the respiratory tract were worst and life threatening.If the victim had a small exposure they would get the first symptoms 3 hours after exposure, the throat would have an irritation and an urge to cough would result, there would be a difficulty in swallowing and a shortness in breath. The inner passages of the respiratory tract would then become inflammed. The gums would develop dead tissue and the throat would become conjested. If the victim inhaled large amounts of gas the above would happen, plus the lungs would die in parts. A bronchitis would follow with a tightening of the throat. Pneumonia would follow with bleeding and dead tissue collecting, the inner passages would secrete mucous and these could block the airway. The outcome would be that the airways would eventually block and the victim suffocate. There were two peaks of death occuring, day 3 and day 8. If you survived your lungs would be "Completely Knackered".

Other organs could also bem damaged like the alimentary system, causing sickness , diarrhoea and bowel damage- disabling not killing. All of the above non fatal damage left men open to diseases such as TB and Pneumonia as the bodied defence system often became supressed, that and the damage already inflicted usually lead to the victim being overwhelmed.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Monografieën Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: