Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Verkochte slaven

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Foto's België 1914-1918/Belgium 1914 - 1918 Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
edbzulte

BerichtGeplaatst: 30 Jan 2009 11:38    Onderwerp: Verkochte slaven Reageer met quote

Hallo Iedereen,
Ik heb in de oude fotodoos van mijn ouders nog een foto teruggevonden waarop mijn grootvader prijkt. Hij werd samen met een aantal dorpsgenoten opgeëist om te gaan werken voor de duitsers tijdens WO I.
Blijkbaar werd er nog even geposeerd voor ze vertrokken.
Bemerk het bordje "Verkochte slaven uit Vijve St Baafs - 7den januari 1917"
Volgens een WO I "kenner" zou dit een uniek document zijn ????
Is dit zo uniek dergelijk foto's ?
Groetjes
Eric

[URL=http://img261.imageshack.us/my.php?image=slavensbvvoorzijdeverklrt9.jpg][IMG]http://img261.imageshack.us/img261/7119/slavensbvvoorzijdeverk
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Paul Siemons

BerichtGeplaatst: 30 Jan 2009 12:43    Onderwerp: Reageer met quote

Blijkbaar werd er nog even geposeerd voor ze vertrokken.

Allemaal dezelfde jassen; lijkt me eerder een foto vóór een optreden van de plaatselijke toneelkring? Cool Cool Cool Cool

Mvg,

P.Siemons
Naar boven
Wienne

BerichtGeplaatst: 30 Jan 2009 13:01    Onderwerp: Reageer met quote

Het kwam waarschijnlijk wel meer voor. Fotografie was toen een redelijk dure zaak, je moest er ook voor bij de lokale fotograaf, dus een snel kiekje zat er niet in. Fotografie was echt iets voor speciale gelegenheden. Groepsfoto's kwamen ook veel voor. Het was voor iedereen een stuk goedkoper op die manier en je had tenminste een foto van jezelf.

Ik heb hier een paar boeken liggen met foto's van mijn gemeente ('Waarschoot in oude foto's' deel 1 & 2) en het valt enorm op hoeveel groepsfoto's in de eerste helft van de 20st eeuw genomen werden. Aanleiding kon de aanschaf zijn van een vrachtwagen bij een lokale brouwer of zo, een oproep voor legerdienst, de oogst bij een fruitkweker enz...
Onderwerp kon zowat alle activiteiten zijn waarbij mensen samen kwamen en aangezien in die jaren het verenigingsleven enorm bloeide (geen TV...) waren er ettelijke turnverenigingen, fietsclubs (fietsen waren niet zo vanzelfsprekend), fanfares, vrouwenverenigingen, scholen, bedrijven... enz...
Dikwijls staat er dan een bordje voor de groep met daarop in krijt om welke groep, wanneer en om welke gelegenheid het gaat. Dat geeft ineens een heel verhaal aan zo'n foto natuurlijk. Blijkbaar beseften ze toen dat ze iets vastlegden voor de eeuwigheid!

Een van die foto's is inderdaad ook van een groep opgeëisten (ZAB: Zivil Arbeiter Battalion) uit Waarschoot die naar Verdun werden gestuurd. Volgens dat ik van de foto kan opmaken zou die zelfs genomen moeten zijn daar door een lokale fotograaf. Het lijkt mij nogal sterk dat ze voor het vertrek wisten dat ze naar de streek van Verdun zouden gestuurd worden.

Wienne

Wienne's site
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
edbzulte

BerichtGeplaatst: 30 Jan 2009 13:12    Onderwerp: Reageer met quote

Foto is zeker niet voor één of andere toneelvereniging, want ik weet van mijn moeder dat mijn grootvader opgeëist werd en ook gaan werken is voor de duitsers ergens in Frankrijk (zij spreek altijd van Sedan ?!?!?). Mijn grootvader komt trouwens voor op de foto. Ik zou ook nog de ommezijde van de foto kunnen tonen, want de foto werd naar iemand gestuurd, als postkaart, die in het leger (5de company - Caserne St Maartens - Leuven) was met als uitleg "de eerste opgehijsten van St Baafs" (schrijver had blijkbaar enige moeite met de spelling Smile
Het is dus zeker geen foto van één of andere ludieke actie.
Groetjes
Naar boven
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 30 Jan 2009 13:13    Onderwerp: Reageer met quote

effe de link actief gemaakt

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
edbzulte

BerichtGeplaatst: 30 Jan 2009 13:14    Onderwerp: Reageer met quote

PS Hoe zou het komen dat ik zelf de door mij geplaatste foto niet zie op het forum ??????
Bedankt voor de reactie(s)
Eric
Naar boven
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 30 Jan 2009 13:27    Onderwerp: Reageer met quote

omdat je link niet juist is en er teveel tags voor of achter staan of vergeten

beste is de direct link te gebruiken , de eerste bij img shack
niet de anderen

hier is dit

http://img261.imageshack.us/my.php?image=slavensbvvoorzijdeverklrt9.jpg

en hem dan tussen de img tags te stoppen , [img] en hiertussen de link [/img] of door de link
the highlighten en op het voorlaatste rechtse knopje img
bovenaan in het onderwerp antwoord te drukken ,

kijk maar door rechts klik op de foto naar zijn eigenschappen dan heb je de gebruikte link

Laatst aangepast door Patrick Mestdag op 30 Jan 2009 13:30, in toaal 2 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Wienne

BerichtGeplaatst: 30 Jan 2009 13:27    Onderwerp: Reageer met quote

Wat ik doe is de foto openen in een venster in mijn browser, maar dan enkel de foto. Selecteer en copieer dan het adres, in ons geval: http://img218.imageshack.us/img218/7898/slavensbvvoorzijdeverklaj0.jpg. Mocht je Safari gebruiken als browser kan je ook rechts klikken op de foto en 'kopieer locatie van de afbeelding' selecteren. Dat werkt een stuk makkelijker... (het zou niet van Apple moeten komen puh )

Plak dat dan in je tekstveld. Selecteer dan het adres in je tekstveld volledig en klik op de knop 'Img'.

De juiste tags worden dan automatisch voor en na het adres geplaatst.

In ons geval komt er dan
(img)http://img218.imageshack.us/img218/7898/slavensbvvoorzijdeverklaj0.jpg(/img)

(ik heb de vierkante haakjes vervangen door normale ronde, anders kan je de tekst niet zien natuurlijk...)

Hier de foto:

Echt een mooi document! Uniek ook, maar het kwam idd wel meer voor. Inderdaad wel raar die identieke jassen en bijna identieke hoeden. Dat het hoeden zijn is al bijzonder, petten waren klassiek, dat wel, maar hoeden.
Misschien een groep werknemers van een lokaal bedrijf of een welwillend lokaal rijker heerschap die als een steuntje de ZAB's voorzien heeft van die jassen en hoeden.

Als ik een gaatje vind zal ik die van Waarschoot eens inscannen...

Wienne

Wienne's site
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Foto's België 1914-1918/Belgium 1914 - 1918 Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: