Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

11 november in Putte

Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Omtrent 90 jaar Wapenstilstand Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
belg1914

BerichtGeplaatst: 11 Nov 2008 12:49    Onderwerp: 11 november in Putte Reageer met quote

In mijn gemeente werd 11 november gepast gevierd: een mooie optocht, een eucharistieviering, een bloemenhulde en receptie voor de talrijke medewerkers. Opvallend veel jongeren aanwezig!

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 11 Nov 2008 18:54    Onderwerp: Reageer met quote

De jongeren onder de 18 waren goed te zien; ze kregen een dagje vrij om op te draven. Ik mis typisch de jongeren die uit zichzelf geďnteresseerd zouden moeten zijn: die tussen 18 en 40.

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 11 Nov 2008 18:59    Onderwerp: Reageer met quote

De reenactors van de Tweede Wereldoorlog hadden ook weer een goede dag.
Naar boven
Adler

BerichtGeplaatst: 11 Nov 2008 19:24    Onderwerp: Reageer met quote

Nu weet ik zeker waarom ik er niet was...wat ik op de foto's zie heeft niet veel met 14-18 te maken. Ik weet ook wel dat er geen veteranen meer zijn van WOI, maar wat hebben die Willy's jeeps ermee te maken?
Het initiatief van WOI te herdenken is prachtig, maar waarom wordt er niets gevraagd aan de Historici en WOI-verzamelaars van Putte? Ik ken er alvast meer dan 2 in onze gemeente die iets zouden kunnen bijdragen...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
belg1914

BerichtGeplaatst: 11 Nov 2008 19:50    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben leerkracht en de lagere schoolkinderen stapten mee op geheel op vrijwillige basis. Verder waren er heel wat oudere jongeren ook, hoor.
Er is in Putte geen comité meer die de plechtigheden ondersteunt, maar het is de gemeente die de verenigingen aanschrijft. De herdenking was 5 jaar geleden erg aan het slabakken, maar dankzij de verenigingen (KLJ, Chiro, KWB, .....) die deze dag toch willen eren, zit er weer wat schwung in de herdenking. Er zijn heel wat dorpen, waar er zelfs geen herdenking meer is. Goed, de WOII vrienden van Putte waren er ook. Ze namen heel sereen deel aan de plechtigheid. WOI-geďnteresseerden zijn er bij ons natuurlijk ook (Adler en ik bv. al), misschien kunnen we een van de volgende jaren wel een steentje bijdragen.....
Naar boven
belg1914

BerichtGeplaatst: 11 Nov 2008 19:51    Onderwerp: Reageer met quote

oh ja, in Putte wordt niet alleen het einde van WOI herdacht, ook het einde van WOII en vooral de gesneuvelden van de beide wereldbranden natuurlijk.
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 11 Nov 2008 20:23    Onderwerp: Reageer met quote

Overigens natuurlijk wel mooi dat de leeerlingen van de lagere school op deze manier betrokken worden bij de geschiedenis.
Naar boven
belg1914

BerichtGeplaatst: 11 Nov 2008 20:33    Onderwerp: Reageer met quote

Spijtig genoeg staat wapenstilstand niet meer in de huidige lessenmethodes. Het is aan de lkr. om zelf wat over de WO te vertellen. Kinderen zijn heus wel geďnteresseerd aan deze geschiedenis. Ik vertel in de klas dan ook heel bewust veel over de grote oorlog, want ik weet dat dit onderwerp in de rest van de lagere school (bijna) niet aan bod komt.

Zo zijn er nog wel meer zaken; .... lessen over de Belgische koningen bv. rond 15 november.....
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 11 Nov 2008 22:39    Onderwerp: Reageer met quote

Goeie zaak Belg. Hier in Nederland komen ze niet veel verder dan Anne Frank.
Naar boven
94th_Aero

BerichtGeplaatst: 13 Nov 2008 14:07    Onderwerp: Reageer met quote

Mooie plechtigheid inderdaad. In Nederland bijvoorbeeld leeft 5 mei nog maar nauwelijks, tenzij mensen er een vrije dag voor krijgen. Mad

Ik was met 4 vrienden zelf naar Frankrijk afgereist afgelopen Zaterdag tot en met Dinsdag. We zijn aanwezig geweest bij de plechtigheid op het Amerikaanse Kerkhof in Romagne. Het was erg rustig kwa belangstelling.
Ik denk dat het meeste volk daar wel naar Verdun of Douamont afgereist zijn voor de plechtigheden.

Bedankt voor het plaatsen van de foto's in ieder geval. Smile
Ivan Petrus

BerichtGeplaatst: 01 Dec 2008 13:15    Onderwerp: Reageer met quote

Mijn vader woont in Putte, ik ken het daar een beetje.
Ddaar woont zelfs een WO1 re-enactor...
Tja, het is mooi als organisatoren meteen de juiste mensen vinden, maar niet altijd evident.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Omtrent 90 jaar Wapenstilstand Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: