Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Uitstap de Palingbeek - the Bluff - Grosse Bastion

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> WFA-België Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
AOK4

BerichtGeplaatst: 16 Mrt 2008 10:05    Onderwerp: Uitstap de Palingbeek - the Bluff - Grosse Bastion Reageer met quote

Op 15 maart hadden we de eerste activiteit van het werkjaar. 's Morgens was er een lezing door Dominiek Dendooven (van IFFM) over de gebeurtenissen in de omgeving van het kanaal Ieper-Komen en 's namiddags een geleide wandeling in de omgeving (met bezoek aan de ruïnes van het Bayernschloss, de kraters op the Bluff en Caterpillar Crater). Zoals we gewoon zijn was Dominiek uitstekend en ook het weer zat prima mee.
Foto's kunnen bekeken worden op onze website http://www.wfa-belgie.be

Rechtstreekse link naar de foto's: http://www.wfa-belgie.be/palingbeek/index.html
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 16 Mrt 2008 12:07    Onderwerp: Reageer met quote

Zeer mooie foto's Aok. Maar ik heb altijd een vraag als ik door de Palingbeek rij met de fiets. Als je van de golf afrijd en richting bunker "The Bluff" rijd (andere uitgang), kan je links op de helling waar open plek bevind restanten zien liggen. Was dit ook van een bunker of gewoon een deel nog die behoorde tot de brug die iets verder lag richting golf terein?

Ypres Salient on Pictures
Discover the Salient - Meet the men

FHSW Wikia
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 16 Mrt 2008 21:42    Onderwerp: Reageer met quote

Leuk dat er ook andere WFA leden uit Holland aanwezig waren Smile
Leuk ook dat ik een totaaaaaal verkeerde Philippe Vandeweege een handje heb gegeven
Rolling Eyes ik ben een warhoofd Wink

De lezing van Dominiek was dik in orde, spijtig genoeg vielen het bezichtigen van de Palingbeek en Vampir op dezelfde dag en moest er een keuze gemaakt worden.

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 16 Mrt 2008 22:08    Onderwerp: Reageer met quote

graag een woordje uitleg hierover?
Naar boven
Wienne

BerichtGeplaatst: 16 Mrt 2008 23:16    Onderwerp: Reageer met quote

Dat?

Heb je het over de steenblokken of mezelf? Smile

Dat zijn resten van White Chateau (Engelse naam) of Bayernschloss (Duitse naam) of juister het kasteel Mahieu op het huidige golfterrein.

Het kasteel en rondliggende park werd begin 20ste eeuw aangelegd door de broers Mahieu, textielbaronnen uit de omgeving van Armentiers. De openingsfeesten duurden in totaal een week en sommige gasten werden ingevlogen door Michel Mahieu himself met zijn vliegtuig (let wel, we spreken hier van een kleine 10 jaar voor de oorlog!!!)

Ik denk dat de Duitsers met hun naam er eigenlijk niet van naast zaten. Het deed hen ongetwijfeld denken aan de Beierse kastelen van Friedrich II von Bayern.
Het kasteel lag vlak bij de frontlinies en werd dus vakkundig vernietigd tot er amper nog een paar stenen boven op elkaar stonden.

Beide broers sneuvelden tijdens de oorlog: Auguste Mahieu in de buurt van Verdun en Michel Mahieu stortte met zijn vliegtuig neer in 1918. De gronden gingen toen over naar een neef, dacht ik. Die liet een nieuw (veel bescheidener) kasteel bouwen dat het huidige clubhuis van de golfclub is. Hij liet ook een monument plaatsen (te zien op de foto's) en liet enige resten van het kasteel samen plaatsen, hetgeen je op de foto ziet.

Het nieuwe kasteel werd in 1940 terug het toneel van zware gevechten tussen Schotten en Duitsers. Sommige van die gevechten speelden zich zelfs in het kasteel af! Naderhand heeft de eigenaar de sporen van die gevechten intact gelaten, maar verborgen achter tapijten, kasten, schilderijen enz. Bij nieuwsgierig bezoek begon hij dan enthousiast met meubels te schuiven en zo. Later ging het domein over naar de golfclub en de toegang is nu gereserveerd voor leden en personeel. In de inkom (verder mochten we niet binnen en dat dan ook maar enkel in kleine groepjes) herinneren enkele panelen met o.a. een trenchmap en een ingelijste glengarry aan deze zwarte periode.

Op het terrein hebben we ook nog een paar bunkers kunnen bezichtigen. Onder andere een Britse observatiebunker en een vroege kleine Duitse bunker gebouwd uit betonblokken. Deze is redelijk uniek, gezien het feit dat deze betonblokken gegeerd bouwmateriaal waren tijdens de heropbouw. Dat bunkertje is wel makkelijk te zien van op de weg (net zoals het monument voor de broers Mahieu).

Wienne

Wienne's site
Naar boven
Wienne

BerichtGeplaatst: 16 Mrt 2008 23:35    Onderwerp: Reageer met quote

Enkele foto's van mij:

Het bordje bij de resten van het kasteel.

Mijn kijk op de brokken.

De Britse observatiebunker.

het latere kasteel (en huidige clubhuis) zoals gezien vanuit het Duitse bunkertje.

Lock nr. 8, een van de sluizen op het Ieper-Komen kanaal.

Wat er overblijft van het Ieper-Komen kanaal...

Een van de kraters op de kop van The Bluff.

WFA-leden aandachtig aan het luisteren op de richel tussen de kraters.

De andere krater.

Een bunkertje.

Afscheid nemen van de gids op Hedgerow Cemetery...

Mijn impressie van Hedgerow Cemetery op een kille winteravond...

Het was een mooie dag, het 7 km ploeteren, deels over glibberige en modderige paden was meer dan de moeite waard.
Enne... met het draaimolentje aan de Caterpillar had ik geen enkele moeite (Het duurde inderdaad wel even tot iedereen er door was) en de steile, modderige helling er naar toe is gemakkelijk te vermijden door het sluippadje door het bos! (en je passeert dan eveneens een van de bunkertjes!)

Wienne

Wienne's site
Naar boven
AOK4

BerichtGeplaatst: 17 Mrt 2008 3:33    Onderwerp: Reageer met quote

Erwin, de naam Bayernschloss is er omdat het Beierse troepen waren die het kasteel in 1914 veroverden...
Naar boven
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 17 Mrt 2008 9:10    Onderwerp: Reageer met quote

Hartelijk bedankt Wienne en AOK4 voor de uitvoerige uitleg en bijkomende beelden ,
Wist ik niet
Wou er graag bij zijn, maar was te laat voor de inschrijving volgende maal beter .

@+
Patrick
Naar boven
Wienne

BerichtGeplaatst: 17 Mrt 2008 11:33    Onderwerp: Reageer met quote

Patrick, ga je mee naar Brussel?

Wienne

Wienne's site
Naar boven
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 17 Mrt 2008 11:50    Onderwerp: Reageer met quote

Wienne @ 17 Mrt 2008 11:33 schreef:
Patrick, ga je mee naar Brussel?

Wienne

jawel staat in mijn agenda ,
en er wordt zelf een opstapplaats aan mijn deur aangeboden,
dus zie het wel zitten.

@+
Patrick
Naar boven
Hollebeke

BerichtGeplaatst: 15 Nov 2008 12:01    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Wienne, hallo allemaal,

Graag een reactie op volgende:

"Dat zijn resten van White Chateau (Engelse naam) of Bayernschloss (Duitse naam) of juister het kasteel Mahieu op het huidige golfterrein.
Het kasteel en rondliggende park werd begin 20ste eeuw aangelegd door de broers Mahieu, textielbaronnen uit de omgeving van Armentiers. De openingsfeesten duurden in totaal een week en sommige gasten werden ingevlogen door Michel Mahieu himself met zijn vliegtuig (let wel, we spreken hier van een kleine 10 jaar voor de oorlog!!!) "

Ik ben nieuw op dit forum en absoluut geen WO1-expert, laat dat meteen duidelijk zijn. Wel verzamel ik (en toon ik grote interesse voor) al wat met mijn dorp Hollebeke en omgeving te maken heeft. Ik lees dat de broers Mahieu het kasteel lieten optrekken, maar dat is niet zo. Het kasteel werd immers gebouwd tussen 1901 en 1903, Auguste Mahieu (°04.11.1887 Armentières) en Michel Mahieu (°01.10.1891 Armentières) waren toen nog veel te jong.
Om dezelfde reden is het ook onjuist dat Michel Mahieu in 1905 met het vliegtuig gasten naar de feestelijkheden bracht.

Om een en ander te verduidelijken, bezorg ik graag een stuk van het artikel dat ik maakte voor het tijdschrift “Selebeke” (nummer 3, juni 2008), uitgegeven door de heemkundige kring Selebeke (Zillebeke). Graag tot jullie dienst!

Auguste en Michel Mahieu, 2 Franse gesneuvelden en hun verband met Voormezele en Hollebeke
Auguste en Michel waren de zonen van Auguste Mahieu en Marie-Louise Ferry. De familie Mahieu uit het Noord-Franse Armentières had zich verrijkt in de textielnijverheid en werd omstreeks 1875, door aankoop, eigenaar van een kasteeldomein dat zich uitstrekte over de gemeenten Voormezele en Hollebeke. Het werd als zomerresidentie gebruikt. Het kasteel was een neorenaissance bouwwerk van rode bakstenen, doorweven met horizontale banden van gele baksteen of natuursteen, in de eerste helft van de 19de eeuw gebouwd door Maximiliaan de Neckere uit Ieper. Na het overlijden van haar echtgenoot in 1900, besliste Marie-Louise Ferry om van het kasteel in Voormezele haar vaste verblijfplaats te maken. Omdat de esthetiek en de indeling haar niet bevielen, liet ze het afbreken. Op dezelfde plaats werd een indrukwekkend kasteel in witte Franse natuursteen opgetrokken. De befaamde Parijse architect René Sergent opteerde voor een smaakvol geheel in de pompeuze stijl van het tweede keizerrijk. De bouwwerken werden aangevat in 1901 en voltooid in 1903. Het interieur werd rijkelijk en smaakvol ingericht, het resultaat van zeer uitgebreide studies. Ook het kasteelpark met een oppervlakte van 60 hectaren werd helemaal hertekend en met beelden en beeldengroepen versierd. Bij de aanleg van het park werden, voor het eerst in de streek, bomen aangeplant die de ouderdom van 15 jaar hadden bereikt. Op die manier stonden meteen hoge goedgevormde bomen in het pas aangelegde park. Aan de drie toegangswegen van het domein stonden portiershuizen, in dezelfde stijl als het kasteel, waar de bezoekers zich kwamen aanmelden. Het kasteel kreeg de naam Palingbeek, dat was ook de naam van de beek die door het domein vloeide en vele vijvers met water bevoorraadde. Over de Palingbeek waren vijf bruggen gebouwd. In 1905 werd het met grote luister ingehuldigd. Een speciale trein bracht de Parijse genodigden ter plaatse. De feestelijkheden duurden twee weken. In de salons gingen conferenties door en er waren toneelopvoeringen, academische zittingen, literaire namiddagen en dansavonden. In 1912 hertrouwde Marie-Louise Ferry met luitenant-kolonel Morgon.

Tijdens de Eerste Wereldoorlog was de omgeving het toneel van hevige gevechten tussen Britse en Duitse strijdkrachten. Het imposante kasteel, het jachtpaviljoen, de kasteelhoeve met de stallen, de portiershuizen, het park en het bos werden door het oorlogsgeweld volledig vernield. Ook het gezin werd zwaar getroffen, want beide zonen sneuvelden aan het front. Na de Eerste Wereldoorlog werd het enorme fortuin van de familie Mahieu onder neven en nichten verdeeld. Marie-Louise Ferry schonk de gronden, gelegen nabij de oude vaart Ieper - Komen in Voormezele en Hollebeke aan haar nicht Agnès Valdelièvre en haar echtgenoot Jean Cossart. De nieuwe eigenaars legden het park opnieuw aan en bouwden met de ontvangen vergoeding voor oorlogsschade het jachtpaviljoen “Le Pavillon” met bijgebouwen. Pas in 1939 werd in de buurt van het teloorgegane kasteel het landhuis “Le Palingbeek”, een groot wit landhuis met een rieten dak gebouwd, ditmaal op het grondgebied van de gemeente Hollebeke.

Op de hoek van de Eekhofstraat en de Palingbeekstraat, waar zich voor de oorlog de grote smeedijzeren toegangspoort tot het kasteeldomein bevond, richtte Jean Cossart een hardstenen gedenkzuil op ter nagedachtenis van de broers Mahieu. Dit gedenkteken werd in 2000 verplaatst naar de hoek van de Palingbeekstraat en de Bernikkewallestraat, dus iets verder in de richting van de kanaalsleuf binnen het provinciedomein De Palingbeek.
Op de zuil lezen we, vertaald uit de Franse taal, volgende tekst: “ Hier stond een machtig kasteel, toebehorend aan twee Fransen: mijnheer Auguste Mahieu, soldaat bij het 56° bataljon jagers en mijnheer Michel Mahieu, kapitein-commandant van het “Escadrille des Chouettes” bombardement n° 114, beiden gesneuveld voor de onafhankelijkheid van Frankrijk en België – 1914-1918 ”. Hector Timmerman uit Ieper realiseerde dit monument.
Op het monument voor de militaire en burgerlijke oorlogsslachtoffers op het dorpsplein van Hollebeke worden hun namen vermeld onder de tekst HONNEUR A NOS HEROS FRANCAIS 1914-1918. Ook op het monument achteraan in de Onze-Lieve-Vrouw Geboortekerk vinden we hun namen terug.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Wienne

BerichtGeplaatst: 17 Nov 2008 16:10    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi!

Bedankt voor de verduidelijking. Het is ondertussen al een tijdje geleden, dus waar ik toen mijn info haalde is mij niet zo duidelijk. We werden toen gegidst door Dominiek Dendooven, dacht ik. Of de info van hem komt of dat ik die ergens elders (verkeerdelijk) heb opgevist weet ik niet meer...

Nog eens bedankt voor het artikel, een boeiend verhaal blijft het sowieso.

Wienne

Wienne's site
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> WFA-België Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: