Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Loopgraven construktie fotos enz??

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Het front Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
canada.ieper

BerichtGeplaatst: 05 Sep 2007 22:27    Onderwerp: Loopgraven construktie fotos enz?? Reageer met quote

Wie kan mij vertellen , liefst met fotos en eventueel dwarsdoorsnedes, hoe loopgraven tijdens de 2de slag om ieper eruitzagen.
Dit omdat ik een diorama zou willen maken over de meeseweg tijdens die slag .
Graag zou ik daarvoor info hebben over zowel de duitse als de geallieerde loopgraven , eventueel ook positie ervan.
En natuurlijk ook zoveel mogelijk fotos en info .
Dit alles vanaf Hellfire corner tot ongeveer en met het Hooge crater.
Als het mogelijk is ook dwarsdoorsnedes van die loopgraven met eventueel afmetingen erbij , als dit bestaat.
Ook heb gezien dat hierbij ook een spoorweg was voor de aanvoer van obussen en troepen, alsook zoek ik hierover info.
Veel boeken heb ik al met algemene info, alles al gelezen maar nog honger.

Dank bij voorbaat, gregory.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Ernst Friedrich
Gast

BerichtGeplaatst: 05 Sep 2007 23:04    Onderwerp: Reageer met quote

http://www.gutenberg.org/files/14625/14625-h/14625-h.htm
Hoofdstuk 15 bevat o.a. schematische tekening.

http://www.historyonthenet.com/Lessons/worksheets/ww1/trench_diagram1.doc
of
http://historyonthenet.com/WW1/trenches.htm
Brengt je wellicht ook verder.
Naar boven
Roma

BerichtGeplaatst: 06 Sep 2007 7:15    Onderwerp: Reageer met quote

Misschien heb je hier ook iets aan?

Bron: Cursus interreg najaar 1995, Wereldoorlog I - Westvlaamse Gidsenkring - Ieper-Poperinge & Westland.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
arneken

BerichtGeplaatst: 06 Sep 2007 20:49    Onderwerp: Reageer met quote

heb hier ook weleens iets liggen zal het dit weekend eens inscannen.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
canada.ieper

BerichtGeplaatst: 06 Sep 2007 21:03    Onderwerp: Reageer met quote

ok ,laat maar komen.
Naar boven
arneken

BerichtGeplaatst: 08 Sep 2007 20:43    Onderwerp: Reageer met quote

ik weet absoluut niet of je hier iets aan hebt maar kom:

pagina 1.

en pagina 2
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
canada.ieper

BerichtGeplaatst: 08 Sep 2007 22:47    Onderwerp: Reageer met quote

Nu nog hetzelfde van de Duitse kant , dat zou nog veel helpen.
De duitse loopgraven zullen er wel anders uitgezien hebben .
Naar boven
Wienne

BerichtGeplaatst: 10 Sep 2007 11:26    Onderwerp: Reageer met quote

In principe was het grote onderscheid dat de D hun 'duckboards' in de lengte werden gelegd boven op de A-frames (in feite waren het geen duckboards, maar gewoon planken) en dat ze voor de versteviging van de zijwanden vooral gevlochten takken gebruikten i.p.v. golfplaten of houten bekistingen. Je kan dat mooi zien in Bayernwald of foto's ervan.

Ze gebruikten ook veel meer beton en gewone baksteen in hun constructies dan de geallieerden. Is niet verwonderlijk aangezien hun instelling vanaf 1915 vooral defensief was aan het westelijk front, dus bouwden ze eerder 'permanente' constucties.

Wienne

Wienne's site
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Anton

BerichtGeplaatst: 10 Sep 2007 14:29    Onderwerp: Reageer met quote

Mooie plaatjes! Ik wist niet dat de voorste loopgraag in een zigzag patroon liep. Surprised
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 10 Sep 2007 16:11    Onderwerp: Reageer met quote

Anton @ 10 Sep 2007 15:29 schreef:
Mooie plaatjes! Ik wist niet dat de voorste loopgraag in een zigzag patroon liep. Surprised

Tuurlijk en een zeer uitestekend iedee.

Als m'n een granaat of gelijk welk springtuig in loopgraven gooide, kon de scherven of shrapnelhagel enz enz verpreiden in een beperkte afstand van loopgraven. Zo waren er minder doden of slachtoffers. Zouden ze geen zigzag hebben gedaan, zou natuurlijk wat meer slachtoffers zijn. Ik denk dat dit ook was bedoelt als de vijanden de loopgraven veroverden dat de vijanden niet dwars door de loopgraven kon vuren. Daar ben ik niet 100% duidelijk in. Wink

Ypres Salient on Pictures
Discover the Salient - Meet the men

FHSW Wikia
Naar boven
patten

BerichtGeplaatst: 10 Sep 2007 18:30    Onderwerp: Reageer met quote

sniper snoop @ 10 Sep 2007 17:11 schreef:
Anton @ 10 Sep 2007 15:29 schreef:

Tuurlijk en een zeer uitestekend iedee.

Als m'n een granaat of gelijk welk springtuig in loopgraven gooide, kon de scherven of shrapnelhagel enz enz verpreiden in een beperkte afstand van loopgraven. Zo waren er minder doden of slachtoffers. Zouden ze geen zigzag hebben gedaan, zou natuurlijk wat meer slachtoffers zijn. Ik denk dat dit ook was bedoelt als de vijanden de loopgraven veroverden dat de vijanden niet dwars door de loopgraven kon vuren. Daar ben ik niet 100% duidelijk in. Wink

idd sniper snoop alleen hoe lang bleven de loopgraven intact???????????,,,
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
derwisj

BerichtGeplaatst: 10 Sep 2007 20:10    Onderwerp: Reageer met quote

Ja, en op die tekening zie je de ideale loopgraven; niet overall was er hout voorradig...en zandzakken werden veel minder gebrukt dan de mensen wel denken...die versleten als gekken...en als er in geschoten werd liepen ze leeg...
pascal
canada.ieper

BerichtGeplaatst: 10 Sep 2007 20:39    Onderwerp: Reageer met quote

Daar zeg je zo iets over die zandzakken , dat is ook mijn gedacht .
Iedere keer dat ze over the top gingen , moesten ze die vernieuwen of minstens terug op hun plaats leggen.
Naar boven
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 10 Sep 2007 20:41    Onderwerp: Reageer met quote

canada.ieper @ 10 Sep 2007 21:39 schreef:
Daar zeg je zo iets over die zandzakken , dat is ook mijn gedacht .
Iedere keer dat ze over the top gingen , moesten ze die vernieuwen of minstens terug op hun plaats leggen.

Als je evt een iedee wilt hebben over loopgraven, kan je er vinden in Industrie van ieper bij kanaal. Als je IVVO weet zijn, daar recht over.
Yorkshire Trench & Dug-out. Is wel Brits. Wink

FHSW Wikia
Naar boven
derwisj

BerichtGeplaatst: 10 Sep 2007 21:56    Onderwerp: Reageer met quote

Ja, maar ze hebben daar een serieuze fout gemaakt...de loopgraaf is veel te smal...ze hebben de zandzakken aan de binnenzijde van de A frames gelegd terwijl ze aan de buitenzijde hoorden...
pascal
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 10 Sep 2007 22:00    Onderwerp: Reageer met quote

derwisj @ 10 Sep 2007 22:56 schreef:
Ja, maar ze hebben daar een serieuze fout gemaakt...de loopgraaf is veel te smal...ze hebben de zandzakken aan de binnenzijde van de A frames gelegd terwijl ze aan de buitenzijde hoorden...
pascal

Dodengang is beter zeker?

FHSW Wikia
Naar boven
Wienne

BerichtGeplaatst: 10 Sep 2007 22:35    Onderwerp: Reageer met quote

Dodengang is wel breder, maar ook niet echt representatief: Men kon ter plaatse niet echt diep graven, wegens de hoge waterspiegel (onderwaterzetting iemand Wink). De Dodengang (en ook de Duitse tegenhangers) werden dan ook vooral in de hoogte opgebouwd met behulp van zandzakken. Daar werden nu dus juist veel zandzakken gebruikt. Het is trouwens aan het IJzerfront dat ze de naam 'vaderlanderkes' gekregen hebben, heb ik mij laten wijsmaken...
Er was dus veel onderhoud nodig, een van de redenen waarom het zo' n gevaarlijke plaats was de hele oorlog lang.

De dichtste benadering in de streek is toch wel Bayernwald, vervang de gevlochten takken als wandversteviging door golfplaten, vervang de planken op de bodem door duckboards en voila, je kan zo in een Britse verbindingsloopgraaf zitten (geen gevechtsloopgraaf, die had ook nog een fire-step...)

Duitse voorste gevechtsloopgraven waren naar het einde van de oorlog toe dikwijls ook veel breder, dit was om het oversteken van de loopgraaf voor tanks te bemoeilijken (waren dus eigenlijk meer bedoeld als tankgrachten). De Britten losten dat dan weer op door fascines (takkenbossen) of cribs (idem maar dan uit balken opgebouwd) te gebruiken. Deze werden op de tank meegevoerd en in de loopgraaf gegooid.

Wienne

Wienne's site
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 10 Sep 2007 22:38    Onderwerp: Reageer met quote

Wienne @ 10 Sep 2007 23:35 schreef:

De dichtste benadering in de streek is toch wel Bayernwald, vervang de gevlochten takken als wandversteviging door golfplaten, vervang de planken op de bodem door duckboards en voila, je kan zo in een Britse verbindingsloopgraaf zitten (geen gevechtsloopgraaf, die had ook nog een fire-step..

Wienne

Op reservatie te betreden. Er is daar ergens een klein kerkhofje, zeker ook bezoeken. Er ligt daar een Chinees. Wink

Bayerwald, zeer prachtig.

FHSW Wikia
Naar boven
Kleine Vuurkruiser

BerichtGeplaatst: 11 Sep 2007 8:23    Onderwerp: Reageer met quote

Als ik me niet vergis was het bijna een dagelijkse (tijdens de nacht) corvee om "vaderlanderkes" te vullen en de loopgraven opnieuw te fatsoeneren.
Naar boven
Emiel

BerichtGeplaatst: 11 Sep 2007 13:51    Onderwerp: Reageer met quote

Hier een foto uit mijn verzameling, een nogal ''verse'' loopgraaf met besneeuwd landschap en duidelijk zichtbaar hoe het water wegstroomt onder de loopgraaf.

Naar boven
Emiel

BerichtGeplaatst: 11 Sep 2007 23:05    Onderwerp: Reageer met quote

Hier nog wat:

Bron: http://www.pap-to-pass.org/Nature.htm
Naar boven
Emiel

BerichtGeplaatst: 10 Okt 2007 22:39    Onderwerp: Reageer met quote

http://www.ww1-ww2-commemorations.com/gb/ww1-commemorations/grandebretagne1_gb.htm
Naar boven
Frans

BerichtGeplaatst: 25 Okt 2007 10:36    Onderwerp: Reageer met quote

derwisj @ 10 Sep 2007 22:56 schreef:
pascal

Dit verhaal doet wel meer de ronden.

Betreft de zandzakken aan de buitenkant. Een kompleet fabeltje. Wij hebben trouwens de trench herbouwd met de bewijzen die gevonden zijn.
Er zijn borden gevonden met single file dat inhield als een regiment de andere afloste zij elkaar niet konden passeren.

Er is een hele goede reden om de zand zakken op de A frames te plaatsen, het diende voor een verankering en geen ruimte tussen de loopplanken waar een voet kon klemmen. Het is trouwens makkelijker om eerst de A frame te plaatsen en dan te vullen met zandzakken.

Er zijn foto's van de trenches in Boezinge van 1917 waar wij achteraf gezien de loopgraaf nog smaller hadden moeten bouwen.
De front linie loopgraven waren smal. Tegen mortieren en artillery is het beste om maar een klein raakveld te hebben dan een grote gleuf.

Het is trouwens pas met de bouw van de loopgraven voor de derde slag van Ieper dat er van die diepe loopgraven zijn gebouwd. De eerste van 1915 waren slechts een 70cm diep, die van 1916 een 1.20.

De photo's van de bredeloopgraven waren vaak van de tweede of derde linie, niet van de voorste linie.

Er zijn ook zeer brede gebouwd. De loopgraaf voor het bezoek van de Keizer aan het front lag 40 km in het achterland en was 3mtr breed en super de luxe.
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 11 Okt 2008 22:42    Onderwerp: Reageer met quote

In boek "Het drama van de Dodengang", heb ik op bladzijde 65 het volgende gelezen.

".......met hier en daar een bouclier: een stalen plaats met schietgat in het midden."

Het Franse wikipedia gaf dit.
"Bouclier (arme)"
Klik ik op het Nederlands, dan heb ik dit.
"Schild (bescherming)"

Klopt de benaming Bouclier met wat er beschreven word? Of word de stalen plaats met schietgat anders benoemd dan Bouclier?

FHSW Wikia
Naar boven
Bram1940

BerichtGeplaatst: 15 Nov 2008 19:28    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo,

Indien er dan toch zandzakken werden gebruikt, hoe werden deze dan dichtgemaakt: gewoon geknoopt met een touw of dichtgenaaid of ...? Bestond er een reglement of een instructie over de aanleg van zo'n zandzakkenstelling (hoe stapelen, ...)? Werd het hout en de golfplaten speciaal vervaardigd voor deze loopgraven of gebruikte men gewoon wat men in de wijde omgeving vond?

Heeft er iemand foto's van Belgische stellingen in 1915 en in 1917-'18? Kende de uitbouw van deze stellingen een evolutie tussen '15 en '18?

Ik zoek ook scans van foto's van Belgische artilleriestellingen uit de periode 1917-1918.

Groeten,
Bram.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Het front Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: