Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Ontsmetting met Calciumhypochloriet (Chlorure)

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Het Belgisch Leger 1914/1918 Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Pietoe71

BerichtGeplaatst: 14 Mrt 2008 10:09    Onderwerp: Ontsmetting met Calciumhypochloriet (Chlorure) Reageer met quote

Weet iemand iets meer over het uitstrooien van Chlorure (Calciumhypochloriet) als ontsmetting?

Dankjewel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Eddy Geurtsen

BerichtGeplaatst: 14 Mrt 2008 10:29    Onderwerp: Reageer met quote

Calciumhyperchloride is tegenwoordig in korrelvorm beschikbaar. We gebruikten het vroeger (zo'n 20 jaar geleden) als preventieve ontsmetting bij het leggen van nieuwe waterleidingen. In elke nieuwe PVC buis van 10 meter lang strooiden we een handjevol "caporiet", zoals het wel genoemd wordt. Ik denk dat het tegenwoordig nog wel gebruikt wordt bij buitenzwembaden e.d.
Zodra de korrels vochtig worden, gaan ze sterk reageren, de chloorlucht is direct goed te ruiken, dus ik kan me voorstellen dat er in ieder geval een sterke desinfecterende werking van uitgaat.
Vr.gr. Eddy
Naar boven
Pietoe71

BerichtGeplaatst: 14 Mrt 2008 10:30    Onderwerp: Reageer met quote

Dankjewel. Ik vroeg me af wat de voornaamste reden was: ontsmetting van loopgraven na een gasaanval of ontsmetting tout-court.
Naar boven
Roma

BerichtGeplaatst: 14 Mrt 2008 12:21    Onderwerp: Reageer met quote

Calciumhypochloriet wordt momenteel bij het Belgisch leger gebruikt als ontsmettingsmiddel na gasaanval.
Naar boven
Eddy Geurtsen

BerichtGeplaatst: 14 Mrt 2008 12:38    Onderwerp: Reageer met quote

Roma, wordt met dat caporiet ook geprobeerd om de chemische resten van het gifgas aan te pakken? Het caporiet reageert toch hoofdzakelijk met organische stoffen. Ik kan me voorstellen dat, als je na een gasaanval de dode manschappen en dieren niet uit de loopgraaf kunt verwijderen, je met caporiet iets kunt doen. Maar chemische residuen van het gifgas kun je denk ik beter met andere middelen neutraliseren?
Naar boven
Roma

BerichtGeplaatst: 14 Mrt 2008 12:54    Onderwerp: Reageer met quote

Eddy Geurtsen @ 14 Mrt 2008 12:38 schreef:
Roma, wordt met dat caporiet ook geprobeerd om de chemische resten van het gifgas aan te pakken? Het caporiet reageert toch hoofdzakelijk met organische stoffen. Ik kan me voorstellen dat, als je na een gasaanval de dode manschappen en dieren niet uit de loopgraaf kunt verwijderen, je met caporiet iets kunt doen. Maar chemische residuen van het gifgas kun je denk ik beter met andere middelen neutraliseren?

Eddy, ik zal eens mijn licht opsteken. Ik ben reeds bijna tien jaar uit de "running".
Gelukkig hebben wij tijdens oefeningen nooit echt calciumhypochloriet moeten gebruiken ( speechless ).
Ik zal eens kijken of ik mijn cursus NBC-verdediging van onder het stof kan halen. Wel even geduld hebben a.u.b.
Naar boven
Tandorini

BerichtGeplaatst: 14 Mrt 2008 14:49    Onderwerp: Reageer met quote

Calciumhypochloriet, Ca(ClO)2, verhandeld als caporiet, een wit poeder met stekende geur, waaruit bij verhitting chloor en zuurstof vrijkomen (explosiegevaar). De verbinding kristalliseert uit bij indamping van met chloor verzadigde kalkmelk.

Calciumhypochloriet is een bleekmiddel met een werkzaam chloorgehalte van 80¨C90% (vgl. chloorkalk).

Is da niet gevaarlijk Confused
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Eddy Geurtsen

BerichtGeplaatst: 14 Mrt 2008 15:40    Onderwerp: Reageer met quote

In mijn tijd als leidingopzichter had ik (en mijn collega's ook) altijd een paar kilo van dat goedje bij me in de auto om zaken te ontsmetten als er een watermonster moest worden genomen. Als het droog bewaard werd (in goed afsluitende plastic bussen) kon er niet veel mee gebeuren.
Naar boven
Roma

BerichtGeplaatst: 15 Mrt 2008 0:43    Onderwerp: Reageer met quote

Roma @ 14 Mrt 2008 12:54 schreef:
Eddy, ik zal eens mijn licht opsteken. Ik ben reeds bijna tien jaar uit de "running".
Gelukkig hebben wij tijdens oefeningen nooit echt calciumhypochloriet moeten gebruiken ( speechless ).
Ik zal eens kijken of ik mijn cursus NBC-verdediging van onder het stof kan halen. Wel even geduld hebben a.u.b.

Ik vrees het ergste; ik vind momenteel mijn cursus niet. Maar na wat gegoole heb ik dit gevonden:

http://mpbundels.mindef.nl/35_serie/35_320/hoofdstuk_7.htm

Eddy, misschien heb je hier iets aan?
Naar boven
Eddy Geurtsen

BerichtGeplaatst: 15 Mrt 2008 12:17    Onderwerp: Reageer met quote

Ja, dus niet alleen desinfectie van organische verontreiniging, maar ook neutraliseren en zelfs verwijderen van de residuen van strijdgassen. Bedankt Roma!
Naar boven
arneken

BerichtGeplaatst: 15 Mrt 2008 16:19    Onderwerp: Reageer met quote

Rijst er direct weer een vraag bij mij op. Waren er dan ook speciale ontsmettingskamertjes aan of achter het frond waar men bijvoorbeeld chloorhoudende middelen gebruiktte om de soldaten te ontsmetten?

Quote:
* chloorhoudende middelen, zoals chloorkalk en bleekwater, zijn effectief tegen mosterdgas en V-stoffen, maar minder geschikt tegen G-stoffen
* basische middelen, zoals soda- of loogoplossingen, zijn zeer effectief tegen G-stoffen, maar werken minder snel tegen andere strijdmiddelen.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
Eddy Geurtsen

BerichtGeplaatst: 15 Mrt 2008 16:44    Onderwerp: Reageer met quote

Ik denk niet dat men toetertijd zover kwam. Men zal blij zijn geweest als de gasaanval was overleefd en men ging over tot de orde van de dag. De mogelijkheid tot ontsmetting zal er niet zijn geweest, en waarschijnlijk al zijn achterhaald (afgeregend, of uitgewerkt) als men van de eerste linie terug kwam.
Met de kennis van nu zou er veel meer "nabehandeling" zijn geweest (denk ik).
Naar boven
arneken

BerichtGeplaatst: 15 Mrt 2008 16:49    Onderwerp: Reageer met quote

Dank voor het antwoord.
maxmadmartin

BerichtGeplaatst: 15 Mrt 2008 20:50    Onderwerp: Reageer met quote

hoy,
blijkbaar een probleem met ontsmetting en naverzorging na een gasaanval Confused
laat ons dan beginnen met het soort gas dat werdt gebruikt Confused
gaat het om "vluchtige gassen" zoals chloor,fosgeen,difosgeen of "persisstente gassen" zoals het fameuze mosterdgas( (yperiet)???
vluchtige gassen ,zoals chloor en aanverwanten,verdampen reeds bij 7° celcius.
het "luchten" (uitkloppen van kledij en uitrusting) zou dus moeten volstaan als ontsmetting.
de meeste persisstente gassen daarentegen,worden in "druppels" verspreid en kunnen dagen tot zelfs weken "werkzaam" blijven,daar hun verdamping hogere temperatuur vereist,en zo het getroffen terrein langer ontoegangbaar laat...
ik ga nu een sigaretje roken... Evil
People always have been the foolish victims of deception and self-deception in politics, and they always will be, until they have learned to seek out the interests of some class or other behind all moral, religious, political and social phrases, declarations and promises.
Naar boven
arneken

BerichtGeplaatst: 16 Mrt 2008 12:26    Onderwerp: Reageer met quote

maxmadmartin @ 15 Mrt 2008 20:50 schreef:

de meeste persisstente gassen daarentegen,worden in "druppels" verspreid en kunnen dagen tot zelfs weken "werkzaam" blijven,daar hun verdamping hogere temperatuur vereist,en zo het getroffen terrein langer ontoegangbaar laat...

Zoals zenuwblokerende gassen,dus?
Roma

BerichtGeplaatst: 16 Mrt 2008 13:45    Onderwerp: Reageer met quote

arneken @ 16 Mrt 2008 12:26 schreef:
maxmadmartin @ 15 Mrt 2008 20:50 schreef:

Zoals zenuwblokerende gassen,dus?

Zenuwgassen inderdaad ook.
Naar boven
arneken

BerichtGeplaatst: 16 Mrt 2008 14:18    Onderwerp: Reageer met quote

OKé dan heb ik de teksten begrepen Rolling Eyes

Vraag ik me dan af hoe het zat met de effectiviteit van de gasmaskers? Er was nog geen volledige beschermende kledij op de markt dus er was nog een redelijk groot risico op besmetting na de aanval en ook de maskers waren nog niet van de kwaliteit die er nu is op markt.
rataplan

BerichtGeplaatst: 17 Mrt 2008 16:37    Onderwerp: Reageer met quote

calciumhypochloride wordt nog steeds gebruikt.

Bij gassen heeft dit geen nut aangezien deze te vluchtig zijn en dus vanzelf verdwijnen.
Het wordt dus enkel gebruikt bij vloeistoffen (nevel), om de giftigheid te neutraliseren.

Aangezien het goedje ook erg "bijtend" is wordt het echter niet op personen gebruikt, maar wel op uitrustingstukken zoals bewapening, voertuigen, enz...

Voor personen wordt de "poederhandschoen" gebruikt ... is in feite een poreus zakje gevuld met talkpoeder waarmee de persoon "ingepoederd" wordt en die de vloeistoffen opzuigt en nadien afgeborsteld wordt. (ik weet echter niet of toen reeds gebruik gemaakt werd van deze techniek?

groetjes
Naar boven
rataplan

BerichtGeplaatst: 17 Mrt 2008 16:52    Onderwerp: Reageer met quote

wat de gasmaskers betreft...

men had in het begin van de oorlog geen enkele ervaring met zenuwgassen of chloorgassen.
De uitrusting was dus ook maar pover om zich te beschermen tegen dergelijke aanvallen.

Veelal waren er misverstanden, dat men de gassen kon filteren door een doekje, gasmaskers met een wattefilter of door een vochtig doekje (een volgeplaste zakdoek)...
daarbij werd de inwerking via de huid helemaal onderschat !
Dit verklaart dus ook het enorme aantal dodelijke slachtoffers !

Ik kan wel niet zeggen wanneer men eigenlijk begonnen is om de gasmaskers vocht-ondoorlatend te maken en/of gebruik te maken van koolstoffilters ...
Ik vermoed dat dit pas tussen WO1 en WO2 gebeurde ???

groetjes
Naar boven
KHUKRI

BerichtGeplaatst: 17 Apr 2008 19:19    Onderwerp: Reageer met quote

Besmetting: enkel bij vloeistoffen (Spray, aërosols,nevel, damp...)
Detectie: chemisch detectiepapier
Geen besmetting: gasvormig agens (vluchtig)
Spoedontsmetting van de huid en kledij en uitrusting
"talkpoeder" is "vollersaarde" en absorbeert inderdaad vloeistofdruppeltjes: opgelet; de vollersaarde neutraliseert NIET.
De handschoen is nu besmet.
Calciumhypochloride wordt dus gebruikt voor de spoed- en uitgestelde ontsmetting van voertuigen,materieel en bewapening.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Het Belgisch Leger 1914/1918 Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: