Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Interview met Vlim

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> FEW user interview Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Merlijn

BerichtGeplaatst: 06 Feb 2007 17:27    Onderwerp: Interview met Vlim Reageer met quote

User naam
Gerben van Vlimmeren
Leeftijd.
37
Woonplaats.
West-Brabant
Beroep.
Systeemontwikkelaar applicatieprogrammatuur.

Hobby’s.
Pistolen uit de periode 1893 – 1997 van de firma’s DWM, Simson, Krieghoff en Mauser, de arsenalen te Erfurt en de staatsfabrieken in Zwitserland. (Borchardt C/93, Mauser C/96, Luger (P08, LP08, etc..).
De internationale wapenindustrie in de periode 1860-1960 (grofweg), waarbij de contacten tussen Ludwig Loewe & Cie, DWM, Mauser, FN, Vickers (en haar voorgangers Maxim en Nordenfelt) voorop staan. Daarnaast de levens van de broers Hiram Stevens Maxim en Hudson Maxim en de zoon van Hiram Stevens Maxim, Hiram Percy Maxim en het leven van sir Basil Zaharoff.
Mercedes-Benz S-klasse, geproduceerd tussen 1972 en 1997, met een persoonlijke voorkeur voor het W126 model, geproduceerd tussen 1979 en 1991.

Ideale koffietafel
WO1 algemeen:

Wat is je interesse voor wereldoorlog 1 en waarom?
Ik ben vooral geïnteresseerd in de structuur van de internationale wapenindustrie in de vroege jaren van de 20e eeuw en de invloed die deze industrie had op de oorlog en de invloed die de oorlog op de industrie had. De internationale diplomatieke betrekkingen en de invloed van de wapenindustrie op die betrekkingen zijn behoorlijk complexe onderwerpen, en dat mag ik wel.

Hoelang ben je al geïnteresseerd in wo1?
Interesse in geschiedenis en in de twee wereldoorlog heb ik eigenlijk al mijn hele leven. Mijn broer en ik zijn opgegroeid, niet ver van een militair oefenterrein en we hebben de bossen en het oefengebied jarenlang met grote regelmaat doorkruist. De laatste jaren ben ik, doordat ik via de schietsport in aanraking gekomen ben met de P08, het standaard Duitse legerpistool van ca. 1908, me meer gaan verdiepen in de geschiedenis van het wapen, de producenten en automatisch dus ook de belangrijkste conflicten waarin het wapen een rol heeft gespeeld.

Hoe ben je aan WO1 gekomen?
Zie boven. Verder heb ik enkele jaren terug een verslag van een Duitse Luitenant vertaald voor een Amerikaanse kennis. Een niet zo ver familielid van deze man had in hetzelfde regiment gediend. Het 187e Infanterie Regiment. De verslagen van het leven aan het front, de manier van werken, de humor en kameraadschap, het afzien en de verslagenheid achteraf. Erg indrukwekkend om te lezen en ik voelde me vereerd dat ik de nazaten van een van de soldaten een verslag van die periode kon aanbieden.

Wat vind je het meest fascinerende aan WO1?
De industrie, de politiek en de handvuurwapens.

Verzamel je ook rond WO1 (militaria, boeken etc.), speel je games, modelbouw?
Het is een uitdaging om documentatie te vinden die betrekking heeft op de wapenindustrie en haar geschiedenis. Veel van deze boeken zijn er niet en wat er is zit vaak al in museumcollecties of archieven. Als ik een origineel boek te pakken kan krijgen, ben ik weer even tevreden.
Verder probeer ik zoveel mogelijk rond het thema Luger en Mauser C/96 te pakken te krijgen. Aangezien we voor een groot gedeelte met de wet wapens en munitie te maken hebben, heeft dat zijn beperkingen.

Welke gebeurtenis uit WO1 spreekt jou het meeste aan en waarom?
De gehele escalatie en de enorme schaal van het conflict. Het feit dat het conflict en zijn gevolgen door zo een grote groep civiele en militaire machthebbers volledig is onderschat.

Heb je een mooi verhaal/anekdote o.i.d. die je zelf hebt meegemaakt m.b.t. WO1
Tijdens mijn speurtochten naar informatie kwam ik in het boek ‘Merchants of Death’, door Hengelbrecht en Hanighen, gepubliceerd in 1937, een verwijzing naar de memoires van sir Hiram Stevens Maxim tegen. ‘Hiram Maxim’s autobiography, My Life, is one of the liveliest and most revealing self-histories ever written’. Ik wist dat Maxim in 1916 zijn levensverhaal had gepubliceerd en had een aantal citaten uit het boek geschreven. Ik ben toen op zoek gegaan naar een exemplaar van het boek en vond een eerste editie bij een antiquariaat in New York.
Toen het boek arriveerde vielen me een aantal zaken op: Het boek was voorzien van in potlood geschreven commentaren, sommige zeer heftig. De inhoud van de commentaren wees erop dat de commentator goed op de hoogte was van het leven van Hiram. Verder bevatte het schutblad een interessante aantekening: “Maxim’s own copy, corrected notation”. Omdat Hiram Stevens Maxim zelf de commentaren niet had geschreven en zijn broer Hudson Maxim in de buurt van New York woonde, was al snel duidelijk dat het boek door Hudson was voorzien van commentaar en dat het boek uit de bibliotheek van Hudson Maxim zelf moest komen.

Andere aanwijzingen, zoals de aanwezigheid van krantenknipsels in het boek, met het zelfde handschrift gedateerd, wezen ook in die richting. De krantenknipsels hadden betrekking op een speech die Hudson Maxim had gegeven na het zinken van de Lusitania waarbij een vriend van hem, Elbert Hubbard, om het leven was gekomen. Vorig jaar kocht ik de autobiografie van Hudson Maxim en tot mijn grote verrassing omschreef hij zijn manier van lezen: Hij trok zich ’s avonds terug in zijn slaapkamer, waar hij naast het bed altijd een stapel te lezen boeken had liggen. Met potlood maakte hij notities op de paginaranden. Ook had hij de gewoonte om krantenknipsels te bewaren. Ook deze werkwijze sluit naadloos aan bij de staat waarin het boek zich bevindt.

Na zijn overlijden is er een tijdlang niet veel met zijn erfgoed gebeurd. Pas toen zijn weduwe rond 1952 hertrouwde (zij was behoorlijk jonger dan hem) werd een groot deel van zijn nalatenschap geveild. Een foldertje, gepubliceerd in 1953, wat nog als boekenlegger in het boek aanwezig was, is ook een goede indicatie dat dit boek tijdens die veiling in 1952 is verkocht.

Dus niet alleen had ik een goed exemplaar van Hiram Stevens Maxim’s ‘My Life’ te pakken, maar ook nog de versie door door zijn broer Hudson was voorzien van commentaar!

De laatste opmerking van Hiram Stevens Maxim wil ik je niet onthouden. Een van zijn minder bekende uitvindingen was een inhaleerapparaat voor mensen die leden aan bronchitis. Maxim zelf leed aan een ernstige vorm en had het apparaat in eerste instantie voor zichzelf ontworpen. Er werd in die periode door veel mensen met hoongelach op gereageerd. Hoe kon iemand die zoveel krediet had opgebouwd met het uitvinden van machinegeweren nu zijn tijd verspillen aan zo een nutteloze vinding.

“Ik heb mijn jeugd doorgebracht in de staat Maine, waar een kleine plant voorkomt die, hoewel hij gebruikt wordt voor het geuren van kleding, de mond en keel net zo effectief verdooft als cocaïne, alleen in mindere mate (gvv: cocaïne werd in die tijd als geneesmiddel gebruikt). Door een kleine hoeveelheid van de olie van deze plant te mixen met een dennenproduct, kunnen de dampen erg effectief worden geïnhaleerd zonder te hoesten, en deze ontdekking is de reden dat de inhaleerders zo een succes zijn geworden. Ik denk dat ik moet leren leven met de schaamte die volgens velen groot genoeg is om alle krediet die ik heb opgebouwd met het uitvinden van dodelijke machines compleet te verliezen.”

Over welke WO1 onderwerp wil je (het komende jaar) meer te weten komen?
Ik blijf me verdiepen in de politiek en de wapenproductie.

Bezoek je wel eens het front en zo ja waar dan en wat is je favoriete deel van het voormalig front
Ik heb enkele jaren terug Ieper bezocht, samen met mijn broer en een Amerikaanse kennis. De twee ‘rivaliserende musea’ Hill 60 en Hill 62 waren een hoogtepunt.

Over FEW:

Hoe ben je op FEW terecht gekomen?
Via het tweede wereldoorlog forum.

Wat is je favoriete stukje van FEW?
Techniek, wapens en uitrusting.

Hoe bevallen de crewleden je?
Uitstekend. Ze slagen erin om de kwaliteit van het forum op een uitstekend niveau te houden.

Hoe zie je het forum?
Niet alleen dit forum, maar ook de andere fora waarin ik actief ben zijn een belangrijke aanvulling op de bronnen die elke onderzoeker en hobbyist al had. De fora maken het gemakkelijker om sneller informatie te delen zodat je meer kunt bereiken in een veel kortere tijd dan voorheen mogelijk was.

wat vind je van de forum-meetings?
Uitstekende initiatieven, uitermate gezellig, goed voor de contacten.

Zijn er dingen/activiteiten die FEW volgens jou zou moeten doen maar nog niet doet? En wat doen FEW wel wat niet moet?
Ik kan even niets verzinnen. En dat is positief 

Welke inhoud mis je?
De informatie die ik niet heb. Maar dat is normaal.

Welke inhoud kan je gestolen worden?
Discussies over wat we wel of geen genocide noemen. De slachtoffers zijn er niet mee geholpen, en de huidige generaties ook niet.

Zijn er dingen die verbetert kunnen worden?
Zoals bij elk forum wordt er soms nog slordig omgesprongen met bronvermeldingen, alhoewel ik wel duidelijk verbeteringen zie.

Hoe zie je eigen rol bij het forum en zijn er nog dingen die je Bijv. op het gebied van Wiki, voor het forum betekenen?
Het interessante van het forum is de verscheidenheid aan personen en de kennis die bij die personen aanwezig is. Ik probeer zoveel mogelijk de kennis die ik ‘in mijn hoekje’ opdoe weer ter beschikking te stellen aan de rest. Een gedeelte van de teksten over handvuurwapens in de WiKi zijn van mijn hand, alsmede achtergrondinfo over diverse personen en fabrikanten. Ook heb ik het P08-gedeelte van de Nederlandstalige WikiPedia onderhanden genomen.

Wat is het beste topic dat je zelf hebt geopend?
Een topic over de faciliteiten van Mauser in Oberndorf am Neckar.

Wat is jouw favoriete topic in het algemeen?
‘Je nieuwste aankoop, Boeken!!!’

Met welke FEW-er zou je een dag op pad willen?
Ik zou best wel eens een Bierfest met Yvonne willen doen.

Hoe moet volgens jou het forum er over vijf jaar uit zien?
De ingeslagen weg volgen, wellicht technisch wat geavanceerder, met dezelfde kwaliteit. Het forum als eerste halte voor iedereen die iets over WO1 wil weten.

Buiten FEW:

Wat is de laatste cd/DVD of boek die je hebt gekocht?
Het laatste boek was ‘Ludwig Loewe Actiengesellschaft Berlin 1869-1929’.

Wat was je allertofste vakantie?
Een Mercedes-Benz treffen in Ostwestfalen-Lippe, 2005. Een Duitse kennis met ontzettend veel contacten in zowel de oldtimer- als vuurwapenwereld had zijn best gedaan om er iets onvergetelijks van te maken. Veel leuke contacten aan overgehouden en schietervaring met een Heckler & Koch MP5 machinepistool opgedaan. Wat wil je nog meer?

Wat doe jij aan een beter milieu?
Ik schiet tegenwoordig met niet-toxische slaghoedjes. Verder heb ik een erg groene auto.
(voor de liefhebbers: 500SEL, 1983, 5,0 liter V8, 235pk 0-100 in 7,6 seconden. Topsnelheid ca. 225 km/uur).

Wat is je grootste ondeugd?
Zie het beter milieu.

Wat is de beste plek om te wonen?
Op de wapenwet, milieuwetgeving, regelwoede en files na, Nederland. Maar dan wel een meter of 5 boven NAP.

Tenslotte: wat wil je de wereld nog vertellen? Dit is je kans.
Aan iedereen die twijfelt over de technische kwaliteiten en betrouwbaarheid van de Luger: Doe eens je huiswerk, verdiep je in de techniek en constructie van het wapen. Verdiep je in de munitie en de geschiedenis en doe pas daarna een uitspraak.
Aan iedereen die terwijl hij of zij links op de snelweg rijdt en in de binnenspiegel een groene S-klasse ziet aankomen: Ga naar rechts! Ik waardeer het, echt waar.

(Beursteam Bremen 2007, Vlim staat derde van links)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
RJ

BerichtGeplaatst: 06 Feb 2007 19:13    Onderwerp: Reageer met quote

Wat een prachtige hobbies heb je: WO1 en auto's!
De perfecte combinatie...met je droomauto het slagveld bezoeken bijvoorbeeld.
Jammer dat je dan fan bent van het verkeerde merk (haha).

Een erg leuk interview om te lezen!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 06 Feb 2007 19:34    Onderwerp: Reageer met quote

Wat een leuk verhaal! ik heb altijd een zekere bewondering voor mensen die heel diep in een klein deelonderwerp kunnen duiken.
Wat de Mercedes aangaat, die herken ik niet in mijn achterspiegel, en ik hoef ook nooit voor ze naar rechts. Ik rijd een C5. Vive la France! Wink

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 06 Feb 2007 22:23    Onderwerp: Reageer met quote

Enorm leuk om te lezen!
De gedrevenheid waarmee jij over dingen weet te vertellen maakt dat ik toch iedere keer je topics lees, ook al heb ik helemaal niets met wapens.
En dat Bierfest...doen we Wink

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Richard

BerichtGeplaatst: 06 Feb 2007 23:17    Onderwerp: Reageer met quote

Anders dan bij bijvoorbeeld Kleine Vuurkruiser is mijn idee dat ik van te voren had na dit interview min of meer bevestigd. En dat is zeker geen negatief oordeel over Vlim. Persoonlijk hou ik wel van dit soort freaks die helemaal opgaan in hun onderwerp(je). Ik begin dit topic steeds leuker te vinden.
Naar boven
Leonard

BerichtGeplaatst: 08 Feb 2007 11:55    Onderwerp: Reageer met quote

RJ @ 06 Feb 2007 19:13 schreef:
Wat een prachtige hobbies heb je: WO1 en auto's!
De perfecte combinatie...met je droomauto het slagveld bezoeken bijvoorbeeld.
Jammer dat je dan fan bent van het verkeerde merk (haha).

Een erg leuk interview om te lezen!

En als je dat met je droomauto doet wanneer het een beetje nattig is op de weg ziet die er na drie dagen zo uit:

http://www.walpot.com/ieper/28-12-2007/slides/IMG_2225.JPG Wink

Leuk interview!!
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
love4history

BerichtGeplaatst: 09 Feb 2007 13:30    Onderwerp: Reageer met quote

Leuk je te leren kennen Vlim!
Naar boven
woodhatcher

BerichtGeplaatst: 09 Feb 2007 23:21    Onderwerp: Reageer met quote

Prachtig interview
en facinerend hoeveel kennis sommige mensen hebben.
Is altijd handig als je van iets geen weet hebt.

Nog een vraagje, wie interviewt de interviewer????
Kortom, wie neemt er dan een interview af van Merlijn.

mvg Vince

Pvt. James W. Walker, 106th Infantry Regiment.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage MSN Messenger
Charles Mangin

BerichtGeplaatst: 04 Mrt 2007 19:05    Onderwerp: Reageer met quote

Prachtige mercedes Vlim! Ben zelf de trotse eigenaar van een 280 C '79 Smile draag ook gewillig mijn steentje bij aan het broeikaseffect puh
barthas

BerichtGeplaatst: 07 Mrt 2008 20:45    Onderwerp: Reageer met quote

laat antwoord op dit interessante interview. en ook licht offtopic (geen wo1). heb je die mercedes bij jou in de buurt aangeschaft, vlim? van zoiets droom ik al enkele jaren...
maxmadmartin

BerichtGeplaatst: 08 Mrt 2008 13:47    Onderwerp: Reageer met quote

leuk interview en mooie Mercedes.. Cool
wat het "baan ruimen naar rechts " betreft... Sad ,komt u hopelijk nooit mijn vrouw tegen op het linkse rijvak.. Rolling Eyes

grts,MMM
People always have been the foolish victims of deception and self-deception in politics, and they always will be, until they have learned to seek out the interests of some class or other behind all moral, religious, political and social phrases, declarations and promises.
Naar boven
Henk-Willem

BerichtGeplaatst: 08 Mrt 2008 19:00    Onderwerp: Reageer met quote

Mooi interview!
BDOS #3009
OMSA M#8014
GMIC #5812

Live easy, PARTY HARD
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
hermie

BerichtGeplaatst: 08 Mrt 2008 20:00    Onderwerp: Reageer met quote

Heel interessant Vlim. Je enthousiasme kwam ook op de nieuwjaarsmeet duidelijk naar voren. Je kunt er levendig over vertellen. Ik heb alleen mijn twijfels over het gedrag van mercedesrijders... Komt volgens mij niet overeen, zoals ik je ontmoet heb.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
vlim

BerichtGeplaatst: 09 Mrt 2008 15:05    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Hermie,

Is meer ingegeven door de praktijk, hoor. De auto's zijn ontworpen als reisauto voor lange afstanden met hogere snelheid. De kruissnelheid (dus de gemiddelde reissnelheid) van een S-klasse ligt rond de 160 kilometer per uur en de auto is daar volledig op ingesteld, dus ook qua verbruik, veiligheid, remvermogen, enz...

Op de Nederlandse wegen wordt je daardoor gedwongen om constant tegen de aard van de auto in te gaan. Even je aandacht verslappen en je zit op snelheden die hier hoogst illegaal zijn. 100 rijden in een S-klasse voelt als 50 in een gemiddelde auto, je rijdt dus meer met je rem- dan met je gaspedaal, zeker in combinatie met de automatische versnellingsbak.
Naar boven
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 09 Mrt 2008 16:02    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zou maar oppassen.....

Quote:
(Novum) - Een automobilist uit Kaatsheuvel heeft zaterdag zijn auto moeten inleveren. Motoragenten hadden hem betrapt op een snelheid van 221 kilometer per uur, waar honderd was toegestaan. Toen bleek dat de 37-jarige Brabander ook nog geldboetes en een gevangenisstraf open had staan, sloot de politie hem in.

Twee motoragenten zagen rond 22.00 uur op de A59 richting Geertruidenberg een auto met hoge snelheid naderen. De snelheid lag op 193 kilometer per uur op het moment dat de agenten waren gepasseerd. Toen de snelheidsduivel bij knooppunt Zonzeel de A16 richting Breda opreed, gaf hij nog eens vol gas en bereikte een snelheid van 221 kilometer per uur. Enkele kilometers verder brachten de motoragenten hem tot stilstand.

Op het bureau bleek de apk van zijn auto te zijn vervallen. Ook had de man nog meerdere geldboetes openstaan en stond hij gesignaleerd voor 86 dagen gevangenisstraf. Daarvoor is hij opgepakt en ingesloten, laat de politie weten.

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
vlim

BerichtGeplaatst: 11 Mrt 2008 15:29    Onderwerp: Reageer met quote

Opbeurend dat je me met zo'n randdebiel vergelijkt, waarvoor dank.

De S-Klasse is vooral ontworpen als reisauto voor de Duitse Autobahn, waar je zeker in de jaren 70 en 80 met legale snelheden van gemiddeld 160 kilometer nog bij de wat minder snelle chauffeurs hoorde.

Dat is niet te vergelijken met een crimineel die 221 op een Nederlandse snelweg doet.

Je zou op deze manier al snel de vergelijking door kunnen trekken en een dienstplichtige frontsoldaat met een seriemoordenaar kunnen vergelijken. Dat lijkt me ook niet jouw stijl, toch?
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> FEW user interview Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: