Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Historici zijn bij uitstek degene die iets mogen zeggen..
Ga naar Pagina Vorige  1, 2

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Stelling/discussie van de maand Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
casparvandenberg

BerichtGeplaatst: 12 Nov 2007 10:58    Onderwerp: Reageer met quote

Bert @ 02 Jul 2006 20:30 schreef:

Dat een diploma geen garantie is voor kwaliteit, zoals hierboven reeds werd gesuggereerd, kan ik enkel bijtreden. Tijdens de opleiding worden principes en denkwijzen enkel aangeleerd, je moet er nadien echter zelf mee aan de slag.

Hier kan ik mij volledig bij aansluiten. Ik heb genoeg studenten broddelwerk zien afleveren en genoeg amateurs de meest goede dingen het leven laten zien. Ben nu bijna klaar met mijn BA geschiedenis en hoop met mij BA scriptie wat moois over wo1 bij te dragen.
"Het eenige wat ik ervan onthouden heb is, dat mosterdgas niet van mosterd wordt gemaakt, maar er meen ik wel naar ruikt en desalniettemin erg ongezond moet zijn". Reserve-kapitein. J. Ronhaar in 1935 over een slechte gasles.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
DikkeBertha

BerichtGeplaatst: 16 Nov 2007 22:56    Onderwerp: Reageer met quote

Oh, maar dat klinkt mooi, waar gaat jouw BA scriptie over, als ik vragen mag?
Naar boven
casparvandenberg

BerichtGeplaatst: 19 Nov 2007 16:32    Onderwerp: Reageer met quote

De Tactische rol van Wielrijders in de Eerste Wereldoorlog.
"Het eenige wat ik ervan onthouden heb is, dat mosterdgas niet van mosterd wordt gemaakt, maar er meen ik wel naar ruikt en desalniettemin erg ongezond moet zijn". Reserve-kapitein. J. Ronhaar in 1935 over een slechte gasles.
Naar boven
schiptje

BerichtGeplaatst: 19 Nov 2007 17:43    Onderwerp: Reageer met quote

Interessant stuk gelezen hieromtrent: (Even 2 maal lezen graag!)

http://www.serendib.be/gievandenberghe/artikels/iedereenhistoricus.htm

Ik ben uiteindelijk van mening dat het niet is omdat je interesse toont voor geschiedenis dat je historicus bent. Men kan als amateur-historicus wel in bepaalde takken een enorme expertise opbouwen waarop historici alleen maar jaloers kunnen zijn. In het besluit van de tekst waar ik hierboven naar verwijs, wordt dat naar mijn mening treffend geillustreerd met de passende vergelijking: "Niet iedereen die met het verleden bezig is, is daarom geschiedkundige; net zo min als alle tuiniers en dierenliefhebbers biologen zijn, al kunnen de 'beroeps' beslist iets van hen opsteken."
Naar boven
Philippe Vandeweege

BerichtGeplaatst: 19 Nov 2007 20:50    Onderwerp: Reageer met quote

Hey,
Laat ons discussie voeren over het geslacht der engelen daarover kunnen we het met z'n allen wel eens worden.Maar al dat ander gez....Goed is goed en slecht is slecht en daarmee basta.
Nog een goede avond.Philippe
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
casparvandenberg

BerichtGeplaatst: 22 Nov 2007 11:31    Onderwerp: Reageer met quote

Dat is geschiedenis, een discussie die nooit zal ophouden. Want als we het erover eens zijn, dan hebben we propaganda in plaats van geschiedenis. Laten we dus vooral blijven discussiëren en verder onderzoeken (kan ik er tenminste mijn brood van gaan maken...)
Naar boven
Piron

BerichtGeplaatst: 04 Dec 2007 11:21    Onderwerp: Reageer met quote

schiptje @ 19 Nov 2007 17:43 schreef:
"Niet iedereen die met het verleden bezig is, is daarom geschiedkundige; net zo min als alle tuiniers en dierenliefhebbers biologen zijn, al kunnen de 'beroeps' beslist iets van hen opsteken."
Een uitspraak waar ik me als 'bezig zijnde met het verleden' bij kan aansluiten. Ik ben wel bezig met wo1, heel hard zelfs, maar de 'wetenschappelijkheid', systematiek van onderzoek, bronnenkritiek, objectiviteit, en dit alles binnen een breder socio-economisch, politiek en cultureel kader ontbreekt gewoon. Het is niet omdat je een lee enfield van een mauser kan onderscheiden dat je een historicus bent. Ik vermoed dat velen feitenkennis, waar de meesten op dit forum een voldoende voorraad van hebben, moeilijk kunnen onderscheiden van geschiedenis.
Naar boven
Philippe Vandeweege

BerichtGeplaatst: 04 Dec 2007 12:31    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo,
Het is natuurlijk mooi meegenomen dat je een Gew.98(niet Mauser want dat is een systeem) van een Lee Enfield kunt onderscheiden.Want hoeveel keren zien we niet dat -zelfs gereputeerde -historici hun naam plaatsen onder dokumentaires waar alle beelden totaal door mekaar getoond worden.Daar waar de amateur aan de hand van uniformen of wapens wel de juiste chronologie kent en geen gesproken tekst over '14 zal illustreren met beelden uit '18.Hetzelfde geldt voor hun boeken met foutief gesitueerde en/of gedateerde fotos.Mochten de historici daar wat aan werken het zou hun geloofwaardigheid of sérieux ten goede komen.
Net zoals ik het zou hebben over een koe maar dan het plaatje van een paard vertoonde...?
Ik stel het natuurlijk niet wit/zwart wetende dat er een heleboel integere
en knappe historici zijn die wezenlijke bijdragen hebben geleverd aan de studie en kennis ivm.de oorlogen in het algemeen.
Groeten. Philippe
Naar boven
tigerivan

BerichtGeplaatst: 08 Feb 2008 21:34    Onderwerp: Reageer met quote

Een competente amateur mag dat ook.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
vlim

BerichtGeplaatst: 09 Feb 2008 1:38    Onderwerp: Reageer met quote

"niet Mauser want dat is een systeem"

En wat is nu een 'Mauser'? Een Mauser geweer? Een Mauser pistool? Een Mauser revolver? Een Mauser schuifmaat? Een Mauser archiefkast? Een Mauser rekenmachine of een Mauser auto? Allen bestaan.

Er is inderdaad een vergrendelingssysteem wat wordt aangeduid met de term 'System Mauser', maar Mauser is vooral de achternaam van de ontwerpers van het Gewehr 98 (de broers Peter en Wilhelm Mauser) en gelijktijdig ook de merknaam van de producten die de fabriek van de gebroeders Mauser produceerde. Het bedrijf zelf was bekend onder de naam Waffenfabrik Mauser A.G. (ten minste in die periode, in 1922 werd de naam Mauser-Werke A.G.).

Voor de niet-gelovers, een document uit 1917 waarop de naam duidelijk is te lezen:

Dit alles is natuurlijk een beetje muggeziften, maar is wel een leuk voorbeeld binnen de gehele discussie. Je kunt elk woord wegen, elke kreet kan je op het verkeerde been zetten, verkeerde conclusies zijn ontzettend snel getrokken en je bent als professionele historicus of amateurhistoricus gedwongen je huiswerk goed te doen, wil je niet al te snel onderuit gaan. Ik bestudeer de wapenindustrie uit de vorige eeuw nu al een aantal jaren en hoe meer ik leer hoe meer vragen de materie opwerpt. Je moet een bepaalde structuur aanbrengen, een bepaald 'plan' volgen, je bronnen kiezen en controleren. De context waarin een document is geschreven erbij halen en bepalen hoe zwaar die meeweegt en ga zo maar door.

De grondigheid en gedegenheid waarmee men te werk gaat is in mijn ogen daarom belangrijk, het feit of men een bepaald niveau door zelfstudie of door een officieel erkende studie heeft bereikt weegt volgens mij minder zwaar. Het geproduceerde resultaat telt vooral.

ps. Om het gemakkelijk te maken waren er in Duitsland 2 bedrijven die de naam Mauser voerden. De wapenfabrikant uit Oberdorf am Neckar, en Mauser Waldeck, de producent van meubelen.
Naar boven
Philippe Vandeweege

BerichtGeplaatst: 09 Feb 2008 11:53    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo,
In ons geval betrof het de vergelijking Lee Enfield en Mauser.Duidelijk de geweren dus en daar heeft men het over het systeem bv;Mauser,Kropatchek enz.Zoals je zegt hebben we allemaal wel gelijk hoor.Terechte opmerking.Toch wat voorzichtigheid geboden bij communicatie met fransen.Daar heeft men het heel vaak over een Lebel(M86,M86/93),daar waar ze het eigenlijk over een Berthier(MO8/15) dienen te hebben.
Groeten.Philippe
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Stelling/discussie van de maand Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar Pagina Vorige  1, 2
Pagina 2 van 2

Ga naar: