Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Veroordeeld door de krijgsraad.

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Specifiek Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Tjen

BerichtGeplaatst: 31 Okt 2007 16:02    Onderwerp: Veroordeeld door de krijgsraad. Reageer met quote

Beste moderator en leden ,

Wat ik wel een beetje mis in dit forum is het ontbreken van enige discussie of mededelingen over het krijgsraadgebeuren in onze eerste wereldoorlog. Alhoewel het aansnijden van dit aspect voor sommigen erg gevoelig kan liggen, meen ik toch dat dit onderwerp op zich een belangrijk deel uitmaakt van onze eerste WO-geschiedenis. In hoeverre de wettelijke tolerantie hierbij wordt overschreden is een andere vraag. Ondertussen zijn we echter wel bijna 100 jaar verder. Bestaat er zoiets als verjaring betreffende dit onderwerp ?
Graag uw reactie(s), mits akkoord van de moderator natuurlijk.
Tjen Neutral
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
mrs Stan

BerichtGeplaatst: 31 Okt 2007 16:57    Onderwerp: Reageer met quote

Wat dacht je van deze?

http://forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=3095

Greetz, Margreet Cool
Tjen

BerichtGeplaatst: 04 Nov 2007 19:39    Onderwerp: Reageer met quote

mrs Stan @ 31 Okt 2007 16:57 schreef:
Wat dacht je van deze?

http://forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=3095

Greetz, Margreet Cool

Dag Margreet,
Deze waardevolle site geeft wel duidelijke informatie over terechtstellingen van veroordeelde soldaten maar er wordt weinig gesproken over de jongens die door de krijgsraad werden veroordeeld tot een zware gevangenisstraf in de belgische- en later ook in buitenlandse gevangenissen. (sommigen tot vijf jaar !).
Via de rehabilitatiekampen waar ze behandeld werden als uitschot, werden zij dan tegen het einde van de eerste wereldoorlog (o.a. in Passendale) nogmaals ingezet in het groot offensief tegen de Duitsers. Van een lijdensweg gesproken !.
Ik vraag me eigenlijk af wat er verder gebeurde met deze jongens nadat ze veroordeeld waren tot een gevangenisstraf? Hoe werden ze verder getransporteerd naar hun eindbestemmingen en hoe verliep hun leven binnen de muren van de binnenlandse en/of buitenlandse gevangenissen.
Lektuurverwijzing betreffende dit onderwerp wordt met dank aanvaard.
Groet., Tjen
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 04 Nov 2007 19:47    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zal het onderwerp in "specifiek" zetten, misschien zijn daar users die u verder kunnen helpen.

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
mrs Stan

BerichtGeplaatst: 05 Nov 2007 14:06    Onderwerp: Reageer met quote

In Anthony Babington's boek For the sake of exemple over de executies verteld hij in het hoofdstuk Autumn of Attrition over de opstand in een gevangenkamp bij Blargies. Hij omschrijft de mensonterende toestanden die tot een opstand hebben geleid.
Ook in Shot at Dawn van Julian Putkowski & Julian Sykes wordt hierover melding gemaakt.
http://www.shotatdawn.org.uk/
kijk bij Mutinity at Blargies

Of er meer gepubliceerd is rond gevangenis straffen en andere straffen durf ik niet te zeggen.

Greetz, Margreet
Walter

BerichtGeplaatst: 05 Nov 2007 20:55    Onderwerp: Reageer met quote

Enige documentatie over de behandeling die gestrafte militairen tijdens de Eerste Wereldoorlog ondergingen, kan men vinden in het boek "De Vlaamsche Interpellatie" (De Standaard, Brussel. 1919).

De Belgische volksvertegenwoordiger Alfons Van de Perre verhaalt daar o.m. hoe er in augustus 1915 ongeveer drieduizend veroordeelde Belgische militairen in Frankrijk in gevangenissen opgesloten waren. Ongeveer negentig procent daarvan waren Vlamingen, hetgeen overeenkomt met het aantal Vlamingen dat meestal in de frontlinie ingezet werd.

Volksvertegenwoordiger Van de Perre beschreef in het Belgische Parlement hoe in die gevangenissen de gestraften als beesten behandeld werden, situaties die veel erger zijn dan wat de Qaeda- en Talibangevangen in Guantanamo Bay nu moeten ondergaan. Sommige Amerikaanse burgers maken er zelfs hun beklag over dat in Guantanamo Bay de gevangenen gratis betere gezondheidszorgen krijgen dan de modale Amerikaan. Maar die Belgische in Frankrijk opgesloten militairen waren voor het grootste deel maar Vlaamse jongens... Over de aanklachten van volksvertegenwoordiger Van de Perre is ook een en ander te lezen in het meer recente werk van Dr. M. Cordemans "Dr. A. Van de Perre's oorlogsjaren 1914-1915" (Universa, Wetteren. 1963).
Naar boven
Walter

BerichtGeplaatst: 10 Nov 2007 17:07    Onderwerp: Reageer met quote

Over de gevangenzetting van Belgische militairen in Frankrijk tijdens de Eerste Wereldoorlog handelen ook de volgende boeken:
IJZERGALM. Het Zwartboek van de Belgische Oorlogsgruwelen, 1914-1918. 175 bladzijden. Antwerpen. 1921. Dit boek werd verschillende keren herdrukt.
DAVIDTS, Paul. Dit is het Zwartboek. Uitgegeven door de Vlaamsche IJzersoldaten. I.- De Houthakkers. 64 bladzijden. Ons Vaderland, Brussel. 1919. Daarvan verschenen zeker twee uitgaven en ook 400 genummerde exemplaren gedrukt op "Hollandsch Papier".
Deze laatste brochure handelt over de "Houthakkers van de Orne". Dit waren een tiental militairen die om redenen van Vlaamsgezindheid, "defaitisme" genoemd, niet voor de Krijgsraad kwamen, maar wel administratief vastgezet werden in het Franse departement Orne. Door de administratieve aanhouding konden ze zich niet verdedigen. In Orne moesten ze als houthakkers zware arbeid leveren.
Het is ons niet bekend of de behandeling van de duizenden gestrafte Belgische militairen in de Franse kampen en gevangenissen ooit bestudeerd werd. Maar het is goed mogelijk dat "men" dat potje liever gedekt houdt, want die behandeling was zeker niet humaan.
Naar boven
Tjen

BerichtGeplaatst: 19 Nov 2007 14:26    Onderwerp: Reageer met quote

Beste Yvonne, mrs Stan en Walter,

Er is blijkbaar meer lektuur over dit onderwerp voorradig dan ik dacht. Dit doet me bijzonder veel genoegen en ik dank jullie dan ook van harte voor alle informatie en voor de verwijzingen.

Groetjes, Tjen Very Happy
Naar boven
Ernst Friedrich
Gast

BerichtGeplaatst: 19 Nov 2007 17:26    Onderwerp: Reageer met quote

Op het onlangs in Ieper gehouden congres Dead Reckoning presenteerde de aan het Australian War Memorial verbonden historicus Ashley Ekins een paper The Australians at Passchendaele, 1917.
Daarin behandelde hij de wederwaardigheden van de Australische soldaten aan de hand van de protocollen van de krijgsraden.
Juist de laatste tijd is veel aandacht gegeven aan de ter dood veroordeelden en van hen de werkelijk geëxecuteerden.
Afgezien van twee Australiers die ter dood gebracht zijn als soldaten van het leger van New Zealand, is de doodstraf van veroordeelde Australische soldaten van de AIF niet voltrokken, omdat de Australische wet dat verbood, althans niet toeliet, tot ergernis van sommige senior commanders.
Ekins sprak dan ook over de gevangenisstraffen die de soldaten opgelegd kregen en uitzaten.
"Concerns grew that the exhausted Australians might have passed the zenith of their effectiveness as a fighting force”.
“The numbers of Australians in military prisons rose to over six times that of all other dominion troops combined and eight times the rate in the British army.”

Ekins citeerde uitgebreid uit de rechtbankverslagen om the state of mind te kunnen toelichten van de soldaten van wie meer dan het uiterste gevraagd werd aan fysieke weerbaarheid en mentale verwerkingscapaciteit.
Ik heb hem gevraagd verwezen te worden naar gedetailleerde bronnen: waar waren die gevangenissen en zijn daarvan foto’s en beschrijvingen. Er waren immers ook langdurige gevangenisstraffen opgelegd; werden die in Australië uitgezeten? En zo meer.
Ik ben benieuwd naar zijn reactie.

Laatst aangepast door Ernst Friedrich op 19 Nov 2007 17:33, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Paddy

BerichtGeplaatst: 19 Nov 2007 17:30    Onderwerp: Reageer met quote

[/quote]

Groet., Tjen[/quote]
Ik moet hier ergens het reglement uit 1917 liggen hebben betreffende de tuchtcompagnies van het Belgische leger (compagnie sans floche). Indien interesse scan ik het wel eens in na het eten Smile Evil

There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
"We're doomed, I tell ye!"
Naar boven
Paddy

BerichtGeplaatst: 19 Nov 2007 21:51    Onderwerp: Reageer met quote

pfffffffff eindelijk Smile
Het "Réglement fixant le régime intérieur et disciplinaire des compagnies de discipline" opgestelde door "Inspection générale de l'armée" te Rouen op 15 maart 1917 is te vinden op http://users.pandora.be/ABL1914/FEW/FEW.html
Een schokkend stukje (Belgische) militaire reglementen dat hier wordt gepubliceerd.
Toch stel ik mij de vraag of de tuchtcompagnie overleven niet makkelijker was dan het front?

(Sorry maar ik heb alleen maar de Franstalige versie (en ik betwijfel dat hij in 't "Vlaams" bestaat") )

(Bron: JMO 1917, deuxieme partie , blz 161-177)

Naar boven
Paddy

BerichtGeplaatst: 20 Nov 2007 17:21    Onderwerp: Reageer met quote

allez, 't is precies niet interessant genoeg Sad Sad Sad

Naar boven
Tjen

BerichtGeplaatst: 21 Nov 2007 13:18    Onderwerp: Reageer met quote

BWG @ 19 Nov 2007 17:30 schreef:

Groet., Tjen[/quote]
Ik moet hier ergens het reglement uit 1917 liggen hebben betreffende de tuchtcompagnies van het Belgische leger (compagnie sans floche). Indien interesse scan ik het wel eens in na het eten Smile Evil[/quote]

Veel interesse Patrick. Dit reglement zou ik heel graag in mijn bezit hebben. Dus bij gelegenheid....
Alvast veel dank hiervoor.
Very Happy Tjen
Naar boven
Tjen

BerichtGeplaatst: 21 Nov 2007 13:31    Onderwerp: Reageer met quote

Ernst Friedrich @ 19 Nov 2007 17:26 schreef:
Op het onlangs in Ieper gehouden congres Dead Reckoning presenteerde de aan het Australian War Memorial verbonden historicus Ashley Ekins een paper The Australians at Passchendaele, 1917.
Daarin behandelde hij de wederwaardigheden van de Australische soldaten aan de hand van de protocollen van de krijgsraden.
Juist de laatste tijd is veel aandacht gegeven aan de ter dood veroordeelden en van hen de werkelijk geëxecuteerden.
Afgezien van twee Australiers die ter dood gebracht zijn als soldaten van het leger van New Zealand, is de doodstraf van veroordeelde Australische soldaten van de AIF niet voltrokken, omdat de Australische wet dat verbood, althans niet toeliet, tot ergernis van sommige senior commanders.
Ekins sprak dan ook over de gevangenisstraffen die de soldaten opgelegd kregen en uitzaten.
"Concerns grew that the exhausted Australians might have passed the zenith of their effectiveness as a fighting force”.
“The numbers of Australians in military prisons rose to over six times that of all other dominion troops combined and eight times the rate in the British army.”

Ekins citeerde uitgebreid uit de rechtbankverslagen om the state of mind te kunnen toelichten van de soldaten van wie meer dan het uiterste gevraagd werd aan fysieke weerbaarheid en mentale verwerkingscapaciteit.
Ik heb hem gevraagd verwezen te worden naar gedetailleerde bronnen: waar waren die gevangenissen en zijn daarvan foto’s en beschrijvingen. Er waren immers ook langdurige gevangenisstraffen opgelegd; werden die in Australië uitgezeten? En zo meer.
Ik ben benieuwd naar zijn reactie.

Hallo Ernst,
Dank voor je reactie op mijn vraag. Ik ben wel benieuwd of deze bron ook iets vertelt over onze Belgische gevangenen !
Tjen Smile

Laatst aangepast door Tjen op 21 Nov 2007 13:34, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Paddy

BerichtGeplaatst: 21 Nov 2007 13:31    Onderwerp: Reageer met quote

Tjen, klik op http://users.pandora.be/ABL1914/FEW/FEW.html
rechtermuisknop & "afbeelding opslaan als" Smile

Naar boven
Tjen

BerichtGeplaatst: 21 Nov 2007 13:43    Onderwerp: Reageer met quote

BWG @ 21 Nov 2007 13:31 schreef:
Tjen, klik op http://users.pandora.be/ABL1914/FEW/FEW.html
rechtermuisknop & "afbeelding opslaan als" Smile

Hallo Patrick,

Da's snel hoor. Very Happy
Veel dank voor het doormailen. Ben hier echt blij mee Smile.
Tjen
Naar boven
Tjen

BerichtGeplaatst: 21 Nov 2007 14:00    Onderwerp: Reageer met quote

Yvonne @ 04 Nov 2007 19:47 schreef:
Ik zal het onderwerp in "specifiek" zetten, misschien zijn daar users die u verder kunnen helpen.

Bedankt Yvonne,
Zoals u kunt zien hebben verschillende leden reeds gereageerd. Het oorlogsgebeuren 14-18 is blijkbaar tot op heden nog steeds zeer actueel en mag ook nooit vergeten worden. Fijn ook dat er nog zoveel kennis aanwezig is onder de jongere generatie en dat de gelegenheid aanwezig is om deze via uw website te verspreiden. Smile
Naar boven
Paddy

BerichtGeplaatst: 21 Nov 2007 14:06    Onderwerp: Reageer met quote

Het normale rantsoen was 350 gram vers vlees (gekookt de zogenaamde bouillie) of 300 gram conserven per dag als men braaf was. Voor gestraften in de strafcompagnie was er een aangepast rantsoen (blz 171-174).
In 1912 was het rantsoen tijdens oefeningen voor de "gewone" soldaat 450 gram http://users.pandora.be/ABL1914/Rantsoen1912.htm
Alhoewel voor 12 uur werken:
's mogens 400 gram droog brood met zwarte koffie
's midags wat soep met (soep-)vlees en enkele sneetjes brood (100 gram)
's avonds wat aardappelen met "saus" en 250 gram brood (enkel op zondag en donderdag wat groenten)
Dit lijkt mij niet een luxe-maaltijd
Smile

Naar boven
Paddy

BerichtGeplaatst: 01 Dec 2007 17:38    Onderwerp: Reageer met quote

Op 14 december 1914 werd er beslist dat de Belgische militairen tot een straf veroordeeld zouden opgesloten worden in Franse militaire gevangenissen en dit onder streng regime. De gestraften werden via Calais overgebracht naar Orléans.
Weet iemand meer over de Franse militaire gevangenissen en hun regime?

Naar boven
Paddy

BerichtGeplaatst: 04 Jan 2008 10:16    Onderwerp: Reageer met quote

BWG @ 19 Nov 2007 21:51 schreef:
pfffffffff eindelijk Smile
Het "Réglement fixant le régime intérieur et disciplinaire des compagnies de discipline" opgestelde door "Inspection générale de l'armée" te Rouen op 15 maart 1917 is te vinden op http://users.pandora.be/ABL1914/FEW/FEW.html
Een schokkend stukje (Belgische) militaire reglementen dat hier wordt gepubliceerd.
Toch stel ik mij de vraag of de tuchtcompagnie overleven niet makkelijker was dan het front?

(Sorry maar ik heb alleen maar de Franstalige versie (en ik betwijfel dat hij in 't "Vlaams" bestaat") )

(Bron: JMO 1917, deuxieme partie , blz 161-177)

Wegens opkuis van mijn eigen webruimte en om het raadplegen te vergemakkelijken:

Naar boven
rady

BerichtGeplaatst: 04 Jan 2008 13:02    Onderwerp: Reageer met quote

Zie ook : “Het Belgisch militair gerecht tijdens de Eerste Wereldoorlog. Een portret van de geëxecuteerden” van Jacques Maes:

http://www.cegesoma.be/media%5Cchtp_beg%5Cchtp16%5C007_chronique_maes_chtp16.pdf
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Specifiek Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: