Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Gebruik van de Luger door Jan Soldaat.

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Techniek, wapens en uitrusting Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Merlijn

BerichtGeplaatst: 18 Dec 2007 17:14    Onderwerp: Gebruik van de Luger door Jan Soldaat. Reageer met quote

Ik wil eigelijk wel eens weten in hoevere werd de Luger gebruikt door de gewone soldaat?

Ik denk/dacht altijd dat een sidearm als de Luger eigelijk altijd voorbehouden is aan officieren maar ik kwom af en toe ook wel eens foto's tegen dat gewoone soldaten ook met de luger rond lopen.

Het wapen is voor gevechten in de loopgraven zelf (man tot man gevechten) handiger dan bijv de Mauser.

Bij de Britten weet ik dat eigelijk alleen maar de Officier en een pistool droegen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
AOK4

BerichtGeplaatst: 18 Dec 2007 17:49    Onderwerp: Reageer met quote

Het werd voornamelijk gebruikt door lichtbewapende aanvalstroepen, op patrouilles, Sturm- en Stosstruppen enz. Die mannen liepen dus geregeld met een Luger rond die handiger was dan een Gewehr 98 in een loopgraaf.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Cnock

BerichtGeplaatst: 18 Dec 2007 20:17    Onderwerp: Reageer met quote

Ook door de bedienaars van de machinegeweren.

Cnock
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
arneken

BerichtGeplaatst: 18 Dec 2007 22:15    Onderwerp: Reageer met quote

dit vond ik nog op het web.

Quote:

Long Lugers

The Luger was derived from the ground breaking Borchardt automatic pistol, by Georg Luger (1849-1923). A brilliant designer, he was employed by the D.W.M. (Deutsch Waffen und Munizionfabrick) as a designer/salesman.

In 1913 the P 08 "Lande Modell 08" was accepted. Based on the shell of the original P08 it had a 20cm long barrel with a very elaborate sight graduated to 800m, with compensation to the left for long range firing.
The butt snapped on the back and bottom of the pistol handle. The leather holster was fastened to the right side of the removable butt in a very neat and compact arrangement.
The closest competition.
The Mauser model 1916, reworked for 9mm. While as good a gun, and lighter, it did not achieve the balance of lines of the Luger.

The new P08 is adopted in 1913, production will start in 1914, 20000 were build at the start of WW1. First issued to mounted artillery and submariners only, the P08 found its way into MG units, pilots, and assault troops.
In 1915 the safety device is improved, all guns manufactured after this date are labeled P08N/A (Neues Art)
As the conflict wore on, the German army was faced with a lessening of its firepower advantage. Steps were quickly taken to remedy the situation.

* The 08/15 machine gun is introduced
* The 98 carbine is equiped with a bigger magazine
* The Mauser automatic carbine is put into service
* In 1917 the first Trommelmagazin (drummagazines)are issued to front line troups

This strange contraption was the result of work done between 1910 and 1912 for Browning by two Hungarians, Tatarek and von Benko. It was revived in 1915, and adapted, with very few modification in the manufacture of the Mexicano-Swiss, Mondragon carbine, favored by German flyers. DWM worked on a TM from 1915. Great difficulties were encountered to fit the bulky 9mm Parabellum amo in the magazine.In 1917 the first deliveries were made to front line in great secrecy and with a great deal of anticipation.
Unfortunatly the TM did not live up to expectations, it proved to be heavy (1kg), fragile, unreliable, but worst of all the maintenance and loading were a nightmare in combat situations.
A "pump" was provided for loading (pic. right). By hand you could not fit more than 12 bullets in the magazine...and were running the risk of breaking your fingers if the springlock came undone!

Manufacture was slow and of uneven quality, being left to small subcontractors.The experiment was a disaster and the TM was abandonned as viable option in German weapon design after WW1, only the Bergmann-Schmeisser 18/1 retained the idea. It would however give birth to two great weapons, the U.S. Thompson and the soviet P.P.S.H.
In 1917 more weird and not so wonderful experiments were made with the P08.

*
A 40 cm barrel and a scope were tried.
*
they were fitted with Maxims silencers
*
They tried a 100 shot TM!
*
Attempts were made to turn them into submachine guns.

At the end of the war, the conditions of the Versailles treaty prohibiting Germany the use of a hand gun of a caliber of more than 8mm with a barrel over 10cm, most P08 long barrels were destroyed or sold to South American countries. Some did make their way to the USA were Stoeger in New-York was selling them in 1930 for no less than $115.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 18 Dec 2007 23:15    Onderwerp: Reageer met quote

Lijkt me een logische beslissing. In mijn eigen diensttijd kreeg ik als barman (intendance) ook een Browning kanon i.p.v. de UZI. Ik hoefde me immers alleen persoonlijk te verdedigen in geval van nood, zei men.

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
schiptje

BerichtGeplaatst: 19 Dec 2007 22:00    Onderwerp: Reageer met quote

@Vlim, de munitie op zich misschien niet. Maar het gebruik van een wapen hangt naast de handelbaarheid toch ook af van het bereiken van een beoogd effect. En dat effect verkrijg je door de gebruikte munitie.

De aard van verwondingen zijn inderdaad afhankelijk van de snelheid, de massa en de vorm van de kogel.

Het is toch zo dat als we de snelheid alleen al in acht nemen, vanop korte afstand, de 9mm door zijn lage snelheid een persoon 'stopt' en de geweerkogel door zijn hoge snelheid misschien wel dwars het lichaam gaat en 'enkel' een vleeswonde veroorzaakt. Bij nabijheidsgevechten zeer belangrijk, denk ik. De 9mm klopt de tegenstander als het ware tegen de vlakte, terwijl er bij de geweerkogel het risico bestaat dat de tegenstander misschien nog net die dingen kan doen, nodig om je aan zijn bajonet te rijgen.
Begrijp je wat ik bedoel?
(Heden ten dage heeft men met de NATO 5.56 de oplossing: deze munitie heeft de kwalijke reputatie door zijn grote gasdruk, lees snelheid, zeer doorborend te zijn, maar bij impact door zijn vorm(fragmentatie van de mantel bij impact) te gaan rondtollen in een zacht lichaam...)

Pfff, eigenlijk wel een lug(ub)er onderwerp...

Terug naar de vraag:
Tja, ik denk uiteindelijk dat iedereen in de loopgraven wel een handvuurwapen wilde. Maar tussen willen en hebben is er een groot verschil...
Naar boven
vlim

BerichtGeplaatst: 19 Dec 2007 23:52    Onderwerp: Reageer met quote

Schiptje,

Ik begrijp het heel goed. Alleen de mondingssnelheid van de 9mm patroon uit de Luger ligt erg hoog vergeleken met die van zijn navolgers. Ook met een luger schiet je niet alleen door je slachtoffer, maar ook door de 2 a 3 personen achter hem....

Het onderschatten van de snelheid en doorslagkracht van de 9mm luger patroon, zeker in combinatie met de luger, is een veel gemaakte fout. Ook zaken als de (dodelijke) dracht van de patroon worden vaak onderschat. (dodelijk tot ca. 1000 - 1200 meter, maximale dracht ca. 1500 meter)

In de USA wordt momenteel vooral een JHP (Jacketed Hollow Point) versie van de 9mm luger patroon gebruikt door politiediensten. Deze patroon, steviger geladen dan de standaard 9mm luger patroon, levert door zijn gecontroleerde vervorming en hoge snelheid een wondpatroon op wat een zgn. 'one stop shot' oplevert.

In Europa gebruikt men de zgn. 'Action' patronen. Dit zijn eigenlijk hollow point patronen die zijn uitgerust met een afdekkapje van kunststof om het doorvoeren van de patronen in een normaal wapen te garanderen. Ook hier is het doel om de doorslag te voorkomen terwijl het wondoppervlak zo groot mogelijk blijft.

De normale 9mm luger patroon heeft door zijn hoge snelheid en patroonvorm de neiging het doel redelijk onbeschadigd weer te verlaten en zijn dodelijke baan voort te zetten. De combinatie van snelheid en doorslagkracht heeft oorspronkelijk ook geleid tot het ontwerp van de 9mm luger omdat zijn voorganger, de 7,65 parabellum, nog sneller en gemakkelijker door doelen heen ging.

De .223 / 5.56 Nato patroon is inderdaad ontworpen om bij het raken van het doel een rondtollende beweging te maken ten einde het wondoppervlak zo groot mogelijk te maken en de risico's van een doorslag te voorkomen.
Naar boven
schiptje

BerichtGeplaatst: 20 Dec 2007 9:03    Onderwerp: Reageer met quote

Merci Vlim voor de puntjes op de i ! Toen is nu niet natuurlijk. Ik zit te veel met de hedendaagse munitie in mijn hoofd, denk ik.
By the way; hadden de Fransen met de Lebel (model 1892) revolver niet het probleem dat de mondingssnelheid net veel te laag was?
Naar boven
ZEN.45

BerichtGeplaatst: 20 Dec 2007 15:19    Onderwerp: Reageer met quote

Het effect van een kogel is een kwestie van overdracht van energie van de kogel naar het getroffen lichaam. De snelheid en de massa van de kogel zijn bepalend voor de hoeveelheid energie die de kogel heeft, de vorm van de kogel is bepalend voor de overdracht van energie van de kogel naar het lichaam. Om de vergelijking tussen kalibers nog moeilijker te maken moet men er bovendien rekening mee houden dat deze 3 variabelen (snelheid, massa en vorm) ook elkaar beinvloeden.

Het idee dat een snelle kogel door een lichaam gaat en alleen maar een gaatje maakt is onzin. Omliggend weefsel en organen die niet doorboord worden zullen scheuren door de overgedragen energie. Wanneer een kogel ook een bot raakt worden er botsplinters door het weefsel gejaagd. Toen dokters in WO1 voor het eerst op grote schaal geconfronteerd werden met de wonden veroorzaakt door de spitse (snelle) geweerkogels dachten verschillende onder hen dat er op grote schaal dum-dumkogels gebruikt werden.

Ter illustratie van de onvoorspelbaarheid van een kogel, deze werd op korte afstand (ca. 3m), frontaal, hoog in mijn rechterschouder geschoten:

P.S. Ja ik weet het, ik rook teveel puh
jurggie

BerichtGeplaatst: 20 Dec 2007 23:28    Onderwerp: Reageer met quote

tsss, roken is ongezond he...

maar euhm, hoe komt een kogel in jou rechtschouder terecht?
Naar boven
ZEN.45

BerichtGeplaatst: 21 Dec 2007 10:46    Onderwerp: Reageer met quote

Een gewapende overval op mijn zaak.
jurggie

BerichtGeplaatst: 21 Dec 2007 12:53    Onderwerp: Reageer met quote

amai, das al minder om te lachen...

tijd om terug te schieten heb je dan neit meer denk ik...
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Techniek, wapens en uitrusting Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: