Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Old Bill warbus deel 3

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Modelbouw/wargames Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 21 Nov 2007 14:43    Onderwerp: Reageer met quote

Dit gaat wel echt boven mijn petje. Surprised
C'est tres bien. Hopelijk ga ik ooit nog eens kunnen bouwen maar effe niet wegens slecht ziende. Begin een beetje slecht ziende te worden. Yvonne blik

Anders, uw werk is formidabel Smile

Ypres Salient on Pictures
Discover the Salient - Meet the men

FHSW Wikia
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
petit belge

BerichtGeplaatst: 21 Nov 2007 15:09    Onderwerp: Reageer met quote

Waecht effe, er komt zo dadelijk nog meer.

Ik heb een bril met 2.5 dioptrie omdat ik anders geen steek meer zie en zit daarenboven nog met een sterk vergrootapparaat op m'n kop zoals bij de micro-chiurgie. Misschien een idee om ook aan te schaffen. Die stechtziendheid is ook de reden waarom ik op schaal 1:16de werk. Dan zie ik tenminste nog iets van details, 1:35ste is mij reeds te klein.
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 21 Nov 2007 15:12    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ga eens moeten gaan naar de oog arts, die zal wel kunnen voor zorgen.

Ypres Salient on Pictures
Discover the Salient - Meet the men

FHSW Wikia
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Wienne

BerichtGeplaatst: 22 Nov 2007 12:36    Onderwerp: Reageer met quote

Amai, doe zo voort zou ik zeggen!

Paar vraagjes:

Heb je geeen schrik om lood te gebruiken? Niet alleen voor de gezondheid, maar ik hoor af en toe schrikverhalen (en heb trouwens zelf al de foto's gezien) over modellen die compleet aangetast worden door oxydatie van het lood (vervallen in witte poeder). Ik gebruik zelf nogal wat soldeertin en zit wel een beetje met schrik dat er aantasting zou kunnen gebeuren.

Waarom bladlood om draden te maken? Ik gebruik vooral soldeertin daarvoor (bekabeling en dergelijk in wielruimtes en motorruimtes van vleigtuigen). Is verkrijgbaar in veel diktes (tot zelfs 0,25mm) en tegenwoordig ook loodvrij. (De Europese ROHS-norm verbied het gebruik van lood in electrische toestellen, dus alle el. toestellen die nu verkocht worden moeten loodvrij zijn.)

Je gebruikt Milliput om riemen te maken. Meestal zie ik dat er bladlood, alu-folie of tegenwoordig zelfs foto-ets daarvoor gebruikt. Hoofdreden: makkelijk te bewerken en modeleren en herpositioneerbaar.

Je giet zelf je stukken af in resin. Zou dat zelf ook willen doen (en heb al een paar keer gedaan) maar het grote probleem is om aan die spullen te geraken in kleine hoeveelheden en een deftige prijs.
Als je ganse emmers koopt is het wel betaalbaar, maar eenmaal open gaan die nog amper een maand mee en mijn verbruik is niet om te zeggen zodanig groot. Het gaat maar om een occasioneel stuk.
Ik heb het ooit eens geprobeerd om stukken te gieten in glasheldere hars. De masters had ik (originele stukken uit de kit, maar dan opaak), de moules heeft er iemand gemaakt in de modelbouwclub waar ik toen in zat. Het gieten deed ik zelf met hars die ik gevonden heb in de Schleipfer. Prijs was navenant hoog en na een maand kon ik de overschot (meer dan de helft) weggooien. En dan had ik nog niet eens de silicone mould nodig wat nog duurder is!
Dus please, please, vertel me dat je nu aan deftige prijzen, kleinere hoeveelheden die langer houdbaar blijven kunt kopen! Smile

Wienne

Wienne's site
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
petit belge

BerichtGeplaatst: 22 Nov 2007 13:47    Onderwerp: Reageer met quote

Indien lood overschildert wordt of er zit een metaalvernis over, of afgeschermd wordt aan lucht, is er niets aan de hand. Heb hier modellen die al enkel jaren meegaan. Lood tast ook geen polyurethaan aan (= giethars), plastiek uit bouwdozen misschien wel, weet ik niet.

Handen goed wassen, niet aan de vingers likken en lood niet opeten!

Van bladlood maak ik draad zo dun als ik zelf verkies. Ik ben dan niet afhankelijk van soldeertin waarin soms een vloeimiddel zit dat wel de modellen aantast en het plooit ook niet naar wens als de hoek 45° is of kleiner.

Vroeger gebruikte ik ook lood voor riemen en ceinturen. Dit is me toch wat te stug en moeilijker te verlijmen. In half opgedroogde Milliput kan je makkelijker gaatjes of tekeningen maken (mits er een ondersteuning is zoals plasticine. Je kan er ook vlug en zuiver andere voorwerpen in drukken. Geëtste koperonderdelen gebruik ik nooit in mijn modelbouw. Bladtin en slagmetaal wel. Ben wel aan een methode bezig om dit procédé zelf te doen. Voorlopig slaag ik er in, maar één etsing voor een plaat van 0.15mm kost me meer dan een week! Het procédé is afgekeken van de artistieke etsmethode en gaat via tekeningen en vloeibare, hete was, niet met foto’s. Dit zou ook gaan, maar dat hier behandelen is te veel.

Giethars: de kleinste hoeveelheid is twee liter, een pot of bus van 1liter A en 1 liter B-component. Bewaar ze in de koelkast, ze gaan twee keer langer mee en die vreselijke korte giettijd die je hebt na het mengen wordt ook langer. Giethars wordt warm bij het uitharder, dus hoe kouder hoe beter (bij manier van spreken, er is een grens). In de zomer wil de gemengde hoeveelheid zelfs schuimen als je hem in een te warme omgeving giet.
Van gietsilicone kan je ook een strijksilicone maken die je dan gebruikt zoals silicone uit een bus. Trouwens, ik heb met die goedkope badkamersilicone al goede resultaten behaald. Geen acrylsilicone nemen!

Glashelder giethars is meestal polyester (breekt vlug) of vloeibaar acrylaat. Beiden harden na zekere tijd uit zonder verharder, wegens occidatie met de zuurstof in de lucht, na ongeveer 6 maanden en hoe warmer de omgeving, hoe sneller.

De prijzen swingen tegenwoordig de pan uit, zeker met die stijgende olieprijzen.
Ik betaal ongeveer 80 euro voor 1 liter fijne silicone met 100cc verharder, en 2 liter giethars.
Niet verharde silicone gaat lang mee. Moet binnenkort terug een voorraad indoen, zeg me hoeveel je wil en ik stuur het per post. Gebruik een PB voor persoonlijk contact. Ook via die weg mag me altijd vragen stellen.

Tot uw dienst soldaat Wienne
Kleine Vuurkruiser

BerichtGeplaatst: 22 Nov 2007 13:53    Onderwerp: Reageer met quote

Ja, dat is wel interessant.
Kun je hier eens een cursus afgieten van modellengeven??

Voor kleine onderdeeltjes drukte ik het origineel in plasticine en met tweecomponentenlijm werd dit dan gevuld. Dit lukte ook heel goed bvb helmen in 54 mm.

Maar voor grotere stukken bvb een paard... hoe doede da Confused
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
petit belge

BerichtGeplaatst: 22 Nov 2007 14:20    Onderwerp: Reageer met quote

Ben hier bezig aan een fotocursus siliconen gieten en giethars gebruiken voor een vriend. Is nogal veel, zou eigenlijk een andere plaats voor publicatie moeten kiezen misschien, er is niet onmiddelijk een verband met WO1. Een idee?

Weetje: de gietramen en restanten uit een bouwdoos zijn oplosbaar in 'Trico', trichloorethyleen. Uitserst giftig en stinkt als de pest. In doe-het-zelf zaken te verkrijgen in een sterk verdunde versie dan enkele jaren geleden. Plastiek in kleine stukjes in een glazen pot, trico erover, af en toe schudden. voeg zoveel plastiek toe als de visocisteit toelaat, 't spul moet nog gietbaar zijn. Na een paar dagen heb een vloeibare massa die je in een mal giet. Giet enkel lagen na mekaar omdat de plastiek dun opdroogt. Trico vervliegt en de gegoten massa wordt kleiner. Na enkele dagen heb je ook resultaat. Ik gebrukte die methode vroeger voor het nabootsen van wateroppervlakten.
Kleine Vuurkruiser

BerichtGeplaatst: 22 Nov 2007 14:27    Onderwerp: Reageer met quote

Misschien alles in een extern fotoalbum (picasa, photobucket,...)plaatsen en dan hier de link neerzetten ??
Naar boven
petit belge

BerichtGeplaatst: 22 Nov 2007 14:36    Onderwerp: Reageer met quote

'k zit met een vernieuwde site in m'n achterhoofd. Zal eens nadenken (wat soms moeilijker is dan het schijnt - althans voor mij). Enfin, die site zal nog een tijdje op zich laten wachten. Photobucket is een goed idee, wat dan met de tekst?
Kleine Vuurkruiser

BerichtGeplaatst: 22 Nov 2007 15:24    Onderwerp: Reageer met quote

tekst intypen via een fotobewerkingssoftware en opslaan als jpg en ook posten misschien?
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Modelbouw/wargames Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: