Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Herdenkingsmoment voor Zuid-Afrikanen in de Ieperboog

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Ieper en de Westhoek Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Luk

BerichtGeplaatst: 31 Aug 2007 11:28    Onderwerp: Herdenkingsmoment voor Zuid-Afrikanen in de Ieperboog Reageer met quote

Bron : Gemeente Zonnebeke
Datum : 29/8/2007
Op 20 september begon de tweede fase van de Derde Slag bij Ieper. Met verse troepen (de ANZAC's) en met een andere tactiek (bite and hold). Op die fameuze ochtend lag in de buurt van Frezenberg (ten noorden van de spoorweg Ieper-Roeselare) de Zuid-Afrikaanse infanteriebrigade die deel uitmaakte van de 9de Schotse divisie. De vier regimenten bereikten hun objectief (de green line nabij Bremen Redoubt) maar de tol was hoog : van de 2576 man werden er 1255 geregistreerd als gedood, vermist of gewond. Op bijna alle Zuid-Afrikaanse headstones rond Ieper en Zonnebeke staat dan ook de datum 20 september.

Het is dus zeer passend om exact 90 jaar na de feiten een herdenkingsplechtigheid te houden voor alle Zuid-Afrikanen die in de 'salient' vochten. Op 20 september bezoeken 20 leerlingen van de Hoërskool Waterkloof uit Pretoria onder leiding van gids Filip Debergh het slagveld rond Ieper met de focus op de rol van de Zuid-Afrikaanse Brigade in Vlaanderen in 1917 en 1918.

Om 15 u. vindt een korte herdenkingsplechtigheid plaats aan het Scottish Monument bij Frezenberg. Naast een korte toelichting over de bijdrage van de Zuid-Afrikanen op die dag , zullen enkele leerlingen in het Afrikaans een dankwoord uitspreken. Onder muzikale begeleiding van een piper wordt een krans neergelegd en enkele kruisjes geplaatst. De plechtigheid eindigt met het Zuid-Afrikaans volkslied, gezongen door de leerlingen.

Om 19.20 krijgen de leerlingen bij de Menenpoort wat uitleg bij de vier panelen met de namen van vermiste Zuid-Afrikaanse soldaten. Om 20 u. leggen leerlingen een krans tjjdens de last post plechtigheid.

Voor meer informatie kunt u terecht bij de coördinator:
Filip Debergh – e-mail: Filip.debergh@pandora.be
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
patten

BerichtGeplaatst: 31 Aug 2007 20:16    Onderwerp: Reageer met quote

ook jij bent bedankt voor de informatie luk schater schater schater schater
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 10 Sep 2007 18:40    Onderwerp: Reageer met quote

Ik hoop echt dat voor deze herdenking ook veel volk aanwezig is.

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 19 Sep 2007 20:30    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ga denk ik eens gaan naar de Menenpoort. Je moet wel erop rekenen dat de Menenpoort ver is. Wink speechless Smile

Hehe, grapje. Ik ga denk ik naar de Menenpoort maar foto's kan je niet van me verwachten want foto toestel is nu efkes terug naar de eigenaar. Zijn er nog luitjes die evt gaan? Confused

Ypres Salient on Pictures
Discover the Salient - Meet the men

FHSW Wikia
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Patrick @ IFF

BerichtGeplaatst: 22 Sep 2007 16:44    Onderwerp: Reageer met quote

Ik was er bij 's namiddags Cool
Kleine plechtigheid, intiem, ... Reportage was te zien op regionale TV "Focus/WTV".
Hierheen voor de foto's.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Ieper en de Westhoek Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: