Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Landmijnen in La tranchée des espoirs

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Specifiek Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Richard

BerichtGeplaatst: 30 Apr 2005 10:01    Onderwerp: Landmijnen in La tranchée des espoirs Reageer met quote

In de film 'La tranchée des espoirs', gisteravond op TV5, komt een scene voor waarin een landmijn een hoofdrol speelt. Ik heb nooit eerder van landmijnen in samenhang met WO1 gehoord. Alhoewel dat natuurlijk niets wil zeggen, vraag ik me toch af of dergelijke explosieven toen gebruikt werden of dat we te maken hebben met cinematografische vrijheid.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Hans Molier

BerichtGeplaatst: 30 Apr 2005 10:03    Onderwerp: Reageer met quote

Nou Richard, eerlijk gezegd heb ik dit uiteraard ook gezien, maar eigenlijk helemaal niet bij stilgestaan. Sterker nog, eigenlijk het eerste dat ik weet dat landmijnen tijdens WO- niet gebruikt werden en/of nog niet bestonden. Confused
Richard

BerichtGeplaatst: 30 Apr 2005 10:24    Onderwerp: Reageer met quote

Op http://www.vormen.org/RechtDoorDeWereld/VerklarendeWoordenlijst.htm vond ik dit:

Landmijnen
Landmijnen werden kort na de Eerste Wereldoorlog ontwikkeld. Sinds de Tweede Wereldoorlog werden er meer dan 400 miljoen gebruikt. In sommige landen, waaronder Nicaragua, Soedan, Afghanistan en Cambodja liggen nog miljoenen actieve mijnen. Landmijnen zijn een goedkope en eenvoudige manier om zich tegen vijanden te beschermen en daarom erg populair bij militaire strategiëen. Een landmijn kost drie tot dertig dollar, het opruimen ervan tot duizend dollar. Landmijnen werden verboden in het Wapenverdrag van 1981. In 1997 tekenden 127 landen het Verdrag van Ottawa, dat een verbod inhoudt op gebruik, productie en overdracht van antipersoonsmijnen (bommen die gericht zijn tegen personen, eerder dan tegen voertuigen, gebouwen enz.) De Amerikaanse Jody Williams en de organisaties verenigd in de Internationale Campagne voor Uitbanning van Landmijnen kregen in hetzelfde jaar voor hun acties de Nobelprijs voor de Vrede.

De site is van de Vlaamse Organisatie voor Mensenrechteneducatie
Naar boven
Hans Molier

BerichtGeplaatst: 30 Apr 2005 10:30    Onderwerp: Reageer met quote

Dus we kunnen zeggen dat het gebruik van de landmijnen in de bewuste film een blunder is ?
Richard

BerichtGeplaatst: 30 Apr 2005 10:58    Onderwerp: Reageer met quote

Het leek wel een scene zoals je die in heel veel Vietnam-films ziet...
Naar boven
1stLF/SRD
Rumkruik

BerichtGeplaatst: 30 Apr 2005 11:09    Onderwerp: Reageer met quote

er bestonden wel al degelijk "landmijnen" in WO1 wel erg primitief, maar ze waren er wel.
Naar boven
Roma

BerichtGeplaatst: 30 Apr 2005 12:00    Onderwerp: Reageer met quote

1stLF/SRD schreef:
er bestonden wel al degelijk "landmijnen" in WO1 wel erg primitief, maar ze waren er wel.

Bewijzen? Foto's? Uitleg? ... Confused
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 30 Apr 2005 13:20    Onderwerp: Reageer met quote

Laten we er voor oppassen anti-personeelsmijnen niet met boobytraps te verwisselen. Een bos zeker stellen door er anti-personeelsmijnen te plaatsen lijkt me onzin in een WO1-film.
Naar boven
1stLF/SRD
Rumkruik

BerichtGeplaatst: 30 Apr 2005 13:48    Onderwerp: Reageer met quote

ik vind het boek niet, maar er is er eentje die foto's toont + de werking van een paar anti personeelsmijnen in wo1.

Eentje herinner ik me goed was een kogel die dwars door de voet schoot als je er op trapte. En van dovo weet ik dat er "vuile seulen" bestaan (vuile emmers). Deze werden ingegraven en ontploften als er gewicht op kwam. Het was een soort cilinder gevuld met vanalles en nog wat en springstof. Gelijkaardige dingen werden ook afgevuurd...
Naar boven
derwisj

BerichtGeplaatst: 30 Apr 2005 15:41    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb deze week nog een boek gelezen waar iets instond over de terugtocht naar de hindenburglinie. Er stond een tekening in van een "mijn" die onder de houten vloer van de loopgraaf gelegd werd. Als je er dan op trapte ging het af; of dit als een "mijn "geklasseerd wordt of een boobytrap weet ik niet; maar het was toch hetzelfde systeem als een moderne landmijn.
En ik denk dat het gebruik van antipersoneelsmijnen in de oorlog moeilijk was vanwege de aard van de oorlog : regelmatig zware bombardementen; ik denk dat de mijnen daardoor wel zullen afgaan en dus niet veel nut hebben.
pascal
Naar boven
draak

BerichtGeplaatst: 04 Mei 2005 12:19    Onderwerp: Reageer met quote

Hierbij enkele afbeeldingen van landmijnen uit WO1.

Electrisch ontstoken

Het zijn niet echt landmijnen zoals we ze uit bv WO2 kennen maar meer "apparaten" om een tegenstander te bedelven onder een hoeveelheid zand, steen & puin. De afgebeelde mijnen zijn hoogstwaarschijnlijk duits hoewel dit uit het betreffende artikel (Waffen Revue) niet helemaal duidelijk wordt.

Anti-tankmijnen

In "history of..." wordt geschreven dat britse soldaten soms een ingegraven anti-tankmijn lieten exploderen als ze er op stonden....

bronnen:
- Waffen Revue Nr.28; blz 4529-4532; Journal-Verlag Schwend GmbH,
Schwäbisch Hall, 1978
- The history of landmines door M. Croll; Leo Cooper, Barnsley 1998;
ISBN 0-85052-628-0
Naar boven
draak

BerichtGeplaatst: 04 Mei 2005 12:26    Onderwerp: Reageer met quote

Nee helaas niet, had die avond een bruiloft Embarassed en de video-recorder is kapot Mad
Naar boven
draak

BerichtGeplaatst: 04 Mei 2005 12:39    Onderwerp: Reageer met quote

Eentje uit de amerikaanse burger oorlog.
Opmerkelijk dat ze toen ook al electrische ontsteking hadden!

Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 04 Mei 2005 14:35    Onderwerp: Reageer met quote

Volgens mij werden er tijden WO1 geen antipersoneel-mijnen gebruikt. En om zoals in de film, in een bos, antitankmijnen aan te brengen lijkt me erg overbodig lijkt me. Mooie scene, weinig historisch besef.
Naar boven
Roma

BerichtGeplaatst: 04 Mei 2005 17:04    Onderwerp: Reageer met quote

draak schreef:
Eentje uit de amerikaanse burger oorlog.
Opmerkelijk dat ze toen ook al electrische ontsteking hadden!

Waarom niet, ze hadden zelfs reeds duikboten. Laughing
Naar boven
derwisj

BerichtGeplaatst: 16 Mei 2005 17:11    Onderwerp: Reageer met quote

Ja, en hij zit nog steeds onder water.
Heb trouwens de film gezien over de hurley en vond hem niet slecht. Lekker ontroerend als ze op het einde beseffen dat ze niet meer boven water zullen komen.
pascal
Naar boven
Tony
Het is maar 5 kilometer

BerichtGeplaatst: 01 Jun 2005 19:08    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb nog nooit een mijn uit WO1 gezien. Wel werden allerhande valstrikken gebruikt. Tijdens de winter 14-15 werden bij gebrek aan munitie, geinproviseerde projectielen gemaakt: Vooral handgranaten, maar ook mortieren enz...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail AIM Naam
Richard

BerichtGeplaatst: 15 Aug 2005 20:47    Onderwerp: Reageer met quote

Om vervolgens nooit meer boven te komen. Dat doet de gemiddelde steen ook Bob!

Laatst aangepast door Richard op 15 Aug 2005 23:24, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Paul

BerichtGeplaatst: 23 Nov 2005 14:17    Onderwerp: Reageer met quote

1stLF/SRD schreef:

Foto. Foto. Foto. Of documentatie.
Paul.
geluveld

BerichtGeplaatst: 23 Nov 2005 14:57    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben ooit in een oude loopgraaf geweest die nog in een zo een staat was, dat je kon denken dat de oorlog nog maar enkele maanden terug geëindigd was.

Uit hetgeen die daar allemaal op de oppervlakte (!!!) lag, kon je afleiden dat er daar tamelijk veel verschillende legers gestreden hadden. Maar wat meest opviel waren de staat de van de mills granaten (nog nooit gezien in die staat, mss op een militaria beurs, maar heel zelden) en de 3 booby traps die ik gezien heb.

Er was ook een onverantwoordelijke idioot mee met mij die van zichzelf vond dat hij zo'n ding wel eens van binnen wilde zien speechless .
Dus haalde hij zo'n tuig uit de zijkant van die loopgraaf. Bleek het een soort metalen emmer te zijn, met deksel, met daarin een soort koperen fuse gestopt van zo'n 8 a 10cm lang (tony, reeds enig idee? Laughing )
Hij heeft die emmer op de grond gegooid om het open te krijgen (ik was ondertussen veilig aan het schuilen om de bocht) en toen bleek die emmer vol te zitten met stukjes prikkeldraad, lege Duitse patroonhulzen (gedateerd 14 en 15), verschoten Engelse kogels, enkele stukken van bajonetten die gebroken waren, en 5 potten van Duitse Steelgranaten Mod.15. En daaronder dan een soort aanzetlading van (naar mijn mening) zwart kruit.

Dus een 'mijn' is het niet echt, maar het was toch heel duidelijk dat het hier ging om een soort anti-personeersmijn was die afgelopen moest worden. (veronderstel ik, want de ontsteker had een oogje om een touw door te steken Confused)

Zoals reeds vroeger gezegd: de mens is in 1 ding uitmuntend goed: iemand anders kapotmaken, vermoorden, doden, verminken, .... En zulke dingen bewijzen dat maar al te goed.

Om ook te bewijzen hoe stom die andere persoon wel is, heeft hij dan beslist om die twee andere emmers ook uit te graven en die thuis te demonteren speechless omdat hij die duitse steelgranaten wou...
Toegegeven, het waren de mooiste steelgranaten (wat een prachtstaat) die ik al ooit gezien had, maar daarom mijn leven op het spel zetten? NOOIT!!!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Paul

BerichtGeplaatst: 23 Nov 2005 15:11    Onderwerp: Reageer met quote

gvdbor schreef:
hierbij het betreffende filmfragment:

http://yvonne.fok.nl/landmijn.mpg

Scene uit de film. Prachtig.
ik dacht dat landmijnen, Anti-Personeel of andere altijd afgingen
als je je voet eraf haalde. Of dat nu een "'tellermijn 2e wereldoorlog''
of een modere Rus is.
In het stukje zie ik dat langzaam zijn voet eraf duwt. Volgens mij komt
de onsteking tot werking. Dat kan in een miliseconde tot 2 seconden duren. Maar dan gaat hij echt af. Hier niet. Hij kan zelfs rustig zijn
schroevendraaier uit zijn zak halen.
Ik ben in de loop van jaren nergens maar enige woorden, verslagen, foto,s of iets dergelijks in mijn boeken of films, documentaires
tegen gekomen.
Natuurlijk werden er mijnen tot ontploffing gebracht.
Meestal ook elektrisch. Maar met lont was ook gebruikelijk.
Ik stel voor diegene die mij iets toont omtrent een landmijn
uit de 1e wereldoorlog, dan verhef ik hem in de adelstand.
Paul.
etoonen

BerichtGeplaatst: 04 Jan 2006 16:12    Onderwerp: Reageer met quote

Paul,

In ruil voor een adelijke titel wil ik je gaarne eens in real life een landmijn tonen bij verdun. Wij troffen er ooit eentje aan in de omgeving van Ouvrage de Lorient (vlakbij Ouvrage d'Hardaumont). Helaas die dag geen camera bij me, maar was overduidelijk een landmijn.

Was een akelige ontdekking. De gehele bodem van het bos was bedekt met Lelietjes van Dalen en bijna niet te zien waar we overheen liepen... maar plots lag hij voor mijn voeten. Was geen bodem van een granaat met een bodemontsteker, maar zeer duidelijk als landmijn thuis te brengen. Hij moet daar in de Eerste Wereldoorlog zijn gelegd, omdat er in de Tweede niets bijzonders gebeurd is. Ik heb de plek om mijn kaart ingetekend om te voorkomen dat ding weer eens tegen te komen.

Bij interesse ondernemen we eens een trip met geinteresseerden.

Erik
Richard

BerichtGeplaatst: 04 Jan 2006 16:35    Onderwerp: Reageer met quote

Met werkelijk alle respect, maar mij heb je nog niet overtuigd.
Naar boven
etoonen

BerichtGeplaatst: 04 Jan 2006 16:43    Onderwerp: Reageer met quote

Was ook niet bedoelt om te overtuigen, dat lukt me niet met een stukje tekst. Maar bij interesse altijd bereid het item in de bodem eens aan te wijzen. Wij zijn zeer geregeld in Verdun te vinden.
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 04 Jan 2006 16:48    Onderwerp: Reageer met quote

Merlijn @ 04 Jan 2006 16:39 schreef:
Quote:
Bij interesse ondernemen we eens een trip met geinteresseerden.

Forum uitje? Wink

Op naar Verdun dan!

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 04 Jan 2006 16:52    Onderwerp: Reageer met quote

etoonen @ 04 Jan 2006 16:43 schreef:
Was ook niet bedoelt om te overtuigen, dat lukt me niet met een stukje tekst. Maar bij interesse altijd bereid het item in de bodem eens aan te wijzen. Wij zijn zeer geregeld in Verdun te vinden.

Mooi! wanneer gaan we? Wink

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
etoonen

BerichtGeplaatst: 04 Jan 2006 16:55    Onderwerp: Reageer met quote

Zo zag het er uit. Ik kan er geen andere verklaring voor vinden Smile
etoonen

BerichtGeplaatst: 04 Jan 2006 17:02    Onderwerp: Reageer met quote

Een cm of 40-45 in doorsnede. Een cm of 25 hoog. In het midden een koperen ontsteker van een mij onbekend type. In de messing ring een 5-tal openingen van een 5 mm diepte. Geen schroeven of tekst zichtbaar.

Het gietijzeren 'huis' was volledig ingegraven. De bovenkant was zichtbaar nadat bladeren opzij waren geschoven. De messingdelen waren groen geoxideerd, maar nog in goede staat. Voorzichtig aan de zijkant uitgraven gaf aan dat er geen granaat vertikaal in de bodem stak, maar dat het om een huis van een 25 cm hoog ging. Niet dunwandig, maar meer massief. Gezien de graad van verroesting moet het gietijzer zijn geweest. Leek duidelijk niet op iets wat ter plaatse door soldaten in elkaar is gezet. Duidelijk fabrieksmatig.
etoonen

BerichtGeplaatst: 04 Jan 2006 17:42    Onderwerp: Reageer met quote

It is widely believed that the modern landmine was developed as a counter-measure to the tank, which first made their appearance in the First World War at Cambrai, France in 1916. Both sides used improvised and locally manufactured landmines during the American Civil War. However, the first commercially produced landmines used in significant quantities were deployed in front of the Russian defences at Mukden (Mook-den) – now Shenyang in China, during the Russo-Japanese war of 1905. The deployment of these mines did not alter the outcome of the siege in favour of the entrapped Russian forces, but did cause significant numbers of casualties to the assaulting Japanese.

World War One 1914-1918, saw a rapid development of mine warfare. Anti-Tank (AT) mines were developed to counter the tank, new king of the battlefield. The first AT mines were simply artillery shells placed in the ground fuze-cap upward. The aim was that the belly of the tank would strike the fuse as it drove over the top and thus detonate the shell. The British when they became aware of these tactics, sent military engineers or sappers out into the field before an armoured attack to neutralise these devices – in effect the world’s first deminers. The Germans in response, developed anti-personnel mines to protect the AT mines from the allied sappers.

bron: http://www.demininggroup.org

IDG, International Demining Group
Richard

BerichtGeplaatst: 04 Jan 2006 17:42    Onderwerp: Reageer met quote

Voordat we misverstanden krijgen etoonen: ik geloof jou wel, daar gaat het dus niet om. Maar ik weet ook dat mensen inschattingsfouten kunnen maken. Er is mij geen literatuur bekend over landmijnen, anti-personeelmijnen, uit WO1. Al wil dat natuurlijk ook lang niet alles zeggen. Toch bedankt voor je verhaal. Het onderwerp houdt me in ieder geval bezig.
Naar boven
etoonen

BerichtGeplaatst: 04 Jan 2006 18:06    Onderwerp: Reageer met quote

Het houdt mij ook heel erg bezig. Als dit 'ding' nu inderdaad zo uniek is, moet er zeker binnekort een foto van worden gemaakt of worden onderzocht (voor dat bosbouwers de boel ook daar verzieken). Ik ga daar zeker binnenkort naar toe en wat foto's maken
derwisj

BerichtGeplaatst: 04 Jan 2006 19:23    Onderwerp: Reageer met quote

Ik weet niet, maar die beschrijving lijkt mij verdacht veel op een tweede wereldoorlog anti tank mijn, zoals bv. de duitse "tellermine"; en ik dacht dat er in 194O ook gevochten is rond verdun...?
Verder was het gebied ook nog voor een groot deel militair terrein...
pascal
derwisj

BerichtGeplaatst: 04 Jan 2006 19:24    Onderwerp: Reageer met quote

Was het zoiets...?

deze is WOII duits
pascal
etoonen

BerichtGeplaatst: 04 Jan 2006 20:14    Onderwerp: Reageer met quote

Het formaat wel, maar er zaten zeker geen handvaten onderaan. Ook was de bovenzijde anders. De 'ontsteker' was minder glad. Bestond duidelijk ook meerdere delen.
Merlijn

BerichtGeplaatst: 04 Jan 2006 20:26    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb zelf bij de genie gezeten en daar hadden we ook van die AT mijnen
die voldoen aan de beschrijving
Naar boven
etoonen

BerichtGeplaatst: 04 Jan 2006 20:27    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zat bij de Marine. Daar kenden we geen landmijnen.
Merlijn

BerichtGeplaatst: 04 Jan 2006 20:34    Onderwerp: Reageer met quote

Laughing
Maar ik ben nu ook erg benieuwd.
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 04 Jan 2006 21:46    Onderwerp: Reageer met quote

etoonen @ 04 Jan 2006 20:27 schreef:
Ik zat bij de Marine. Daar kenden we geen landmijnen.

En kanonnen heetten bij jullie kanons...
Naar boven
etoonen

BerichtGeplaatst: 05 Jan 2006 0:14    Onderwerp: Reageer met quote

die had onze schuit niet
Richard

BerichtGeplaatst: 05 Jan 2006 0:20    Onderwerp: Reageer met quote

Laughing
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Specifiek Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: