Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Passendale-Westrozebeke

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Foto's België 1914-1918/Belgium 1914 - 1918 Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Pedro

BerichtGeplaatst: 23 Nov 2005 14:55    Onderwerp: Passendale-Westrozebeke Reageer met quote

Hallo, is er iemand in bezit van foto's genomen in 1917-1918 langs de weg van Passendale naar Westrozebeke? Vooral het punt net voorbij het zogenaamde "Vindictive Crossroads" (kruispunt van de weg vanuit 'S Graventafel-Mosselmarkt over de Westrozebekesteenweg richting Nieuwkerke-Roeselare) interesseert mij.
Hier stond tot eind de jaren 90 van vorige eeuw een hoeve met voormalige café genaamde "De Boonzak". Ik ben benieuwd om te weten te komen hoe deze er toen uitzag (ruine of volledig verdwenen), want mij familie is hiervan afkomstig?

Pedro
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 23 Nov 2005 15:03    Onderwerp: Reageer met quote

Pedro,

Had ik dat voor de middag geweten... Toen was ik in het In Flanders Fields Documentatiecentrum. En zou ik eens gekeken hebben in de fotomap Passendale. (Het kruispunt is toch nog altijd Passendale, nietwaar ? en het is dus even ten westen van het kruispunt, richting Westrozebeke ?)

Ik kijk volgende woensdag even. Maar ... niet te optimistisch zijn.

Aurel Sercu
Boezinge
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 08 Feb 2006 14:10    Onderwerp: Reageer met quote

Nog gelukt Aurel?

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 08 Feb 2006 14:55    Onderwerp: Reageer met quote

Yvonne,

Het "kijken" is gelukt, maar ook niet meer dan dat.
Geen foto('s) dus.
Ik heb het Pedro toen off Forum (PM) laten weten, maar ik betwjfel of hij het bericht ontvangen / gelezen heeft. Bij dezen weet hij het dus toch. Indien hij kijkt... Smile

Aurel
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 08 Feb 2006 14:58    Onderwerp: Reageer met quote

Ah, mooi, ik was ook wel nieuwsgierig namelijk. Die streek komt weleens voorbij op eBay en in de regio is iemand met een enorme hoeveelheid foto's en kaarten.

Naar boven
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 08 Feb 2006 15:12    Onderwerp: Reageer met quote

Ach, nieuwsgierigheid is een vrouwelijke deugd, en ik ben het ook. (Mijn vrouwelijke kantje)
Naar wie die persoon is in de streek met die "enorme hoeveelheid foto's". Cool

Aurel
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 11 Feb 2006 9:57    Onderwerp: Reageer met quote

Als ik me nou de naam kon herinneren...
de man koopt voor ontzettend veel geld alles op van de streek, foto's en kaarten.
Misschien weet Richard de naam, ik word in ieder geval iedere keer door die man overboden Smile

Naar boven
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 11 Feb 2006 11:26    Onderwerp: Reageer met quote

Niet echt belangrijk. Vroeg of laat verneem ik wel wie hij is. (Misschien ken ik hem wel.)
Gewoon nieuwsgierig of hij soms zaken heeft die mij interesseren. Niet om ze over te kopen, want originelen interesseren mij niet. Ik ben allang blij met fotografische of gescande reproducties. Hopelijk behoort de man tot de categorie die met plezier een repro laten maken van wat zij hebben. (Want er zijn er ook andere, nietwaar)

Aurel
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 11 Feb 2006 11:28    Onderwerp: Reageer met quote

Sommigen kopen inderdaad alles Aurel en dan is het voor niemand meer zichtbaar, ze "zitten op hun bezit" Doodzonde.

Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 11 Feb 2006 12:22    Onderwerp: Reageer met quote

Als je op ebay.de een origininele foto van de Westhoek tijdens de Groote Oorlog wilt kopen dan gebeurt het inderdaad heel vaak dat je overboden wordt en dat vervolgens twee of meer Belgen (de woonplaats staat er niet bij) tegen elkaar gaan opbieden totdat er een in mijn ogen idiote eindprijs is. En aan de cijfers bij de feedback te zien moeten ze nu toch heel behoorlijke verzamelingen hebben. Hetzelfde geldt voor bidprentjes van in de streek gesneuvelde Duitsers.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Fetus

BerichtGeplaatst: 14 Mrt 2007 19:59    Onderwerp: Reageer met quote

ik denk dat die man "met de foto's" meester Wilfried Deraeve is
ik heb nog les van hem gehad Smile en heb dan een duitse postkaart gehad van hem. hij gaat af en toe naar beurzen in het buitenland om fotos en kaarten van oostnieuwkerke en de streek te verzamelen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 14 Mrt 2007 20:22    Onderwerp: Reageer met quote

Mij bekend. Specialiteit Duitse begraafplaatsen. Inderdaad Oostnieuwkerke. Ik had hem al gecontacteerd.
Naar boven
AOK4

BerichtGeplaatst: 15 Mrt 2007 7:57    Onderwerp: Reageer met quote

Ik doe ook nu en dan mee aan dergelijke opbiedingen, al blijft dat wel beperkt omdat ik er het budget niet voor heb. Gelukkig slaag ik er af en toe in om zaken te ontdekken die slecht beschreven en zo zijn, waardoor ik toch geregeld goeie foto's en zo vind. Al zijn de gouden dagen wel voorbij. Ik heb nog de "goeie tijd" gekend op eBay. Toen de regimentsboeken nog konden gekocht worden voor 20 tot 30 Mark en schouderstukken ook voor een dergelijke prijs! Had ik toen maar nog meer gekocht... (en vooral meer geld gehad).
Nuja, we wijken af van het onderwerp.

Latere foto's en fotokaarten van Vlaanderen (front eind 1917 tot 1918) zijn behoorlijk zeldzaam. Zelfs foto's van aan het front in 1917 zijn al niet zo gemakkelijk te vinden. Ik vermoed dat ze geen zin hadden ofwel om hun camera mee te sleuren over het maanlandschap ofwel dat ze dat kapotgeschoten landschap de moeite niet vonden om te fotograferen. Luchtfoto's zijn wel een mogelijkheid, maar daarvoor moet je de kaartcoördinaten hebben en dan eens informeren bij het IWM Photograph Archive.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Foto's België 1914-1918/Belgium 1914 - 1918 Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: