Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

In Verdun gevonden soupgamel met initialen en jaartal

Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Verdun Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
ironmarc

BerichtGeplaatst: 23 Feb 2007 18:56    Onderwerp: In Verdun gevonden soupgamel met initialen en jaartal Reageer met quote

Afgelopen weekeinde in Verdun geweest. Hier heb ik het volgende uitustingsstuk gevonden, voor mij in nog verbazend goede staat aangezien ik het nog nooit in zo'n staat ben tegengekomen.

Volgens mij gaat het om een Frans soupgamel? Klopt dit?
Na het bekeken te hebben, zag ik tot mijn verbazing dat er iets ingekrast stond. Dus ik heb dit item meegenomen en thuis schoongemaakt en proberen te ontcijferen wat er staat.
De letters I H staan erg heel erg duidelijk ingekrast. Ook staat er een jaartal onder: 1915.
Boven I H staat een X, met hieronder wat een naam lijkt te zijn. Letters die ik lijk te herkennen zijn: V I N H O of U en als laatste lijkt het een H. Hier lijkt het in eerste instantie naar, maar het is moeilijk te zien.
verder staat er verticaal het getal 75 of 73 in.

Zie de pics!

Ik vond het wel de moeite waard om deze op het forum te plaatsen! Is gevonden in de zogenaamde rode vierkant.

1915

V I N

H O - U H

73 - 75
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Tom

BerichtGeplaatst: 23 Feb 2007 19:44    Onderwerp: Reageer met quote

Het is een Duitse gamel volgens mij.
Merlijn

BerichtGeplaatst: 23 Feb 2007 21:48    Onderwerp: Reageer met quote

Ja het is een Duits gamel
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
ironmarc

BerichtGeplaatst: 24 Feb 2007 0:16    Onderwerp: Reageer met quote

Ahhh ok, dus een Duitse!
Ik was ook zeer verbaast over de staat ervan!

Heb hem in de bossen achter het Ossuaire, dus in het zogenaamde rode vierkant
Naar boven
goofychicken

BerichtGeplaatst: 24 Feb 2007 1:30    Onderwerp: Reageer met quote

Confused is het raar dat wij dat soort dingen altijd ter plekke op foto zetten en laten liggen?
wij hebben daar ook een aantal pannen gevonden (nog wel meer spul hoor)

maar goed ben niet echt verzamelaar stukje prikkeldraad is alles wat ik heb mee genomen
gaat gewoon beetje tegen mijn (persoonlijke) principes in om dingen weg te halen waar ze al 90 jaar liggen.. goed dat ben ik
Kleine Vuurkruiser

BerichtGeplaatst: 24 Feb 2007 9:06    Onderwerp: Reageer met quote

Inderdaad Goofy... mocht iedere toerist iets meenemen... jammer Confused
Naar boven
ironmarc

BerichtGeplaatst: 24 Feb 2007 11:46    Onderwerp: Reageer met quote

goofychicken @ 24 Feb 2007 1:30 schreef:
Confused is het raar dat wij dat soort dingen altijd ter plekke op foto zetten en laten liggen?
wij hebben daar ook een aantal pannen gevonden (nog wel meer spul hoor)

maar goed ben niet echt verzamelaar stukje prikkeldraad is alles wat ik heb mee genomen

Normaal gesproken doe ik dat ook; een foto nemen en laten liggen! Want daar hoort het uiteindelijk ook.
Dat ik deze heb meegenomen is omdat ik wilde achterhalen wat er op staat en dat ik is mijn beslissing geweest. Laat ik wel vooropstellen dat ik het slagveld niet bezoek om items mee te nemen! Daarvoor bezoek ik de slagvelden niet!

Ik zal verder niet de discussie aangaan dat mensen wel en niet items van het slachtveld meenemen.
Ik wist dat ik dit soot reacties zou kunnen krijgen en daarom heb ik ook getwijfeld om het te plaatsen. Maar goed ik respecteer je mening wel hoor Wink
Naar boven
goofychicken

BerichtGeplaatst: 24 Feb 2007 13:36    Onderwerp: Reageer met quote

waren wat meer foto's van de text enzo dan niet "gepaster" geweest?
ja weet het niet hoor..
kijk aan de andere kant je heb genoeg mensen die een rondje bos doen om later erg veel geld op marktplaats te verdienen.. dus dat je het dan mee neem voor eigen verzameling is beter
heb ook eens iets wat wij hadden laten liggen voor geld op ebay gevonden en dan denk ik toch... hadden we het bij een museum ofzo gebracht was er nu niet iemand rijk aan het worden

ach ja meningen mogen verschillen Smile
Frontschwein

BerichtGeplaatst: 25 Feb 2007 18:05    Onderwerp: Reageer met quote

Ik vind dit allemaal wat overdreven.Velen die regelmatig slagvelden bezoeken nemen wel eens wat mee, waaronder ikzelf, maar de meesten hebben veel respect voor de omgeving.Vergeet ook niet dat de slagvelden tegenwoordig veel minder bezocht worden als direct na de 1e wereldoorlog toen het echt een massaal bezochte toeristenattractie was.

Verder erger ik mij veel meer aan der respectloze manier waarop de bosarbeiders met zwaar materieel tegenwoordig omgaan met dit stuk historisch erfgoed.

Loopgraven, Unterstände en bunkers die 90 jaar onaangetast zijn gebleven worden vernielt, dichtgegooit of uitgegraven.Hele bospercelen worden omgeploegt om vervolgens herbebost te worden, DAT is volgens mij de grootste bedreiging voor de slachtvelden.
Naar boven
ironmarc

BerichtGeplaatst: 26 Feb 2007 22:33    Onderwerp: Reageer met quote

Frontschwein @ 25 Feb 2007 18:05 schreef:

Verder erger ik mij veel meer aan der respectloze manier waarop de bosarbeiders met zwaar materieel tegenwoordig omgaan met dit stuk historisch erfgoed.

Loopgraven, Unterstände en bunkers die 90 jaar onaangetast zijn gebleven worden vernielt, dichtgegooit of uitgegraven.Hele bospercelen worden omgeploegt om vervolgens herbebost te worden, DAT is volgens mij de grootste bedreiging voor de slachtvelden.

Daar heb je wat mij betreft zeker gelijk in. Ook tijdens mijn bezoek aan de bossen heb ik vele sporen van bosarbeiders gezien die het bos er absoluut niet mooier op maken! Of ze respectloss te werk gaan dat weet ik persoonlijk niet omdat ik ze nooit 'live' heb zien werken, maar dat het de bossen vernielt dat is een ding dat zeker is!

goofychicken @ 25 Feb 2007 11:46 schreef:
tuurlijk zit er een soort van verschil in maar dan nog steeds zou ik het nooit doen (op 1 stukje prikkeldraad na dan.. maar betwijfel of dat gemist word)

maar dus ook jij hebt weleens wat meegenomen van het slagveld. Dus wat dat betreft is het toch hetzelfde als dat ik dit item heb meegenomen Wink
Ik heb het nl. ook met respect in mijn zeer beperkte collectie liggen + dat ik nu meer weet wat erop staat dan als wanneer ik het in het bos had laten liggen
Naar boven
goofychicken

BerichtGeplaatst: 27 Feb 2007 8:33    Onderwerp: Reageer met quote

uhm... denk niet echt dat je een stukje prikkeldraad van 10 cm (dat naast ong. een paar kilometer lag) kan vergelijken met een pot of pan of iets dergelijks

en ja de bossen worden verkloot maar op zich is daar natuurlijk ook wat over te zeggen.... mensen moeten verder
ironmarc

BerichtGeplaatst: 27 Feb 2007 10:21    Onderwerp: Reageer met quote

maar het gaat om het principe van iets wel of niet meenemen toch?

Dat ze verder moeten is idd waar, alleen jammer dat het op deze manier moet aangezien het natuurlijk wel erg veel historische waarde heeft
Naar boven
renny

BerichtGeplaatst: 27 Feb 2007 10:40    Onderwerp: Reageer met quote

in dit geval dus wel meenemen, straks rijd er een shovel overheen en heeft niemand er iets meer aan.......en anders is het over een x aantal jaar wel verteerd , verroest of op een andere manier vergaan
Als de Franse overheid niets doet moeten we het zelf maar doen!
En zeker als deze items nog eens tentoon worden gesteld is het ook nog eens leerzaam...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
goofychicken

BerichtGeplaatst: 27 Feb 2007 20:05    Onderwerp: Reageer met quote

ach ja ieder zijn mening

ben enorm titanic "fan" (het schip niet de film)
zou er echt ziek van zijn als ze het van de bodem zouden halen.
en ja het vergaat totaal daar op de bodem... dat is de natuur en zo gaat dat.
vind het ook sneu dat er spullen op gedoken worden voor een museum.. mijn mening hoor.. ik zie liever een docu over hoe het erbij ligt dan dat ik spullen van zijn plaats zie

maar goed dit is geen titanic forum maar mijn mening over dit soort dingen is nou eenmaal zo
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Verdun Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: