Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hťt WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privť berichten te bekijkenLog in om je privť berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

De foute romanticus

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Specifiek Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Billy

BerichtGeplaatst: 16 Apr 2005 14:20    Onderwerp: De foute romanticus Reageer met quote

Gisteren is, na een lang sterfbed, mijn opa uit Duitsland overleden. Botkanker. Kloteziekte.

Feit is wel dat er nu meer vrij gaat komen over het verleden van de vader van mijn opa. Die man heeft me altijd weten te boeien aangezien hij ' fout' was in de WO2. Hij was dichter en een romanticus. Hij geloofde in Hitler en ging vrijwillig met zijn kameraden mee naar Rusland waarna niet veel later stierf. Hij heeft daar gedichten en brieven geschreven die mijn opa altijd bewaard heeft. Die komen nu vrij en die wil ik graag laten vertalen aangezien het oud duits is!

Ik wil graag een boekje schrijven over deze man aangezien hij het voorbeeld is van de 'onwetende Nazi'. Maar alles is nu zo'n beetje dood als het gaat om bronmateriaal. Er moet toch een register bestaan met daarin informatie over de soldaten? Heeft iemand een idee waar ik het beste kan zoeken?

Misschien een domme vraag maar aangezien hier wat geschiedkundige rondlopen leek het me een reŽle vraag.

Ik hoor het graag Smile
Tom

BerichtGeplaatst: 16 Apr 2005 15:02    Onderwerp: Reageer met quote

Interessant verhaal. Ik begrijp wat je bedoelt met de onwetende nazi. Allereerst moet ik je zeggen weinig ervaring te hebben met het nazoeken van WO2 gegevens...advies dus ook om als je er niet uitkomt, het op het WO2 forum uit te zoeken. Deze staat daar naartoe doorgelinkt.

Misschien kan ik je op weg helpen.
Laatst kreeg ik een boekje van het Nationaal Archief. Hun telefoonnummer is 0703315400 algemeen of voor inlichtingen 0703315444. Het boekje stond vol met Nederlanders en hun oorlogsverleden..zowel goed als fout. Ik denk dat hun je aan informatie moeten kunnen helpen wat betreft archieven in Duitsland.

Ik wens je veel succes en hou je me/ons op de hoogte?
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Specifiek Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: