Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Facial reconstruction techniques during WW1

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Medische verzorging Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Hamsmoeltje

BerichtGeplaatst: 03 Sep 2006 11:36    Onderwerp: Facial reconstruction techniques during WW1 Reageer met quote

Hoi,

Ongelooflijk welke plastische reconstructies toen al mogelijk waren ! Maar wat een ellende,......de rillingen lopen langs mijn ruggegraat als ik dit bekijk.

http://thanatos.net/war/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
rolffie61

BerichtGeplaatst: 03 Sep 2006 12:15    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb ontzettend veel bezwaren tegen dit soort websites. (hier onder de kop " Violence is Golden"!?!, om aan te melden moet een minderjarige een ondertekende fax van de ouders overleggen)
Maar dat terzijde: het is gewoon een freakshow! Temeer daar de reden van deze foto's niet wordt uitgelegd (huidtransplantaten, steellappen, weefselregeneratie, etc.). Effect, da's het enige wat men op deze betreffende webpagina wil sorteren. Los van commercieel gewin?
Schandalig dat medische fotografie misbruikt wordt om gruwelijke plaatjes in het publieke domein te laten zien. Het oorspronkelijke doel van deze serie afbeeldingen is om een medisch proces te documenteren en eventuele scholing van artsen te illustreren. Maar dat hoort niet in het openbaar.
Kijk eens naar de ogen van die stakkers en daar zie je de wanhoop en de gene naar de fotograaf! Ik voel me letterlijk een voyeur, bah!
In Nederland heeft men er soms ook wel eens een handje van om medische foto's als een soort kunst te gaan beschouwen, verwerpelijk. Los van het feit dat er ook nog allerlei wetgeving is op het gebied van auteursrecht, portretrecht en de wet op privacy.
Schande! puke
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Hamsmoeltje

BerichtGeplaatst: 03 Sep 2006 12:25    Onderwerp: Reageer met quote

rolffie61 @ 03 Sep 2006 13:15 schreef:
Ik heb ontzettend veel bezwaren tegen dit soort websites. (hier onder de kop " Violence is Golden"!?!, om aan te melden moet een minderjarige een ondertekende fax van de ouders overleggen)
Maar dat terzijde: het is gewoon een freakshow! Temeer daar de reden van deze foto's niet wordt uitgelegd (huidtransplantaten, steellappen, weefselregeneratie, etc.). Effect, da's het enige wat men op deze betreffende webpagina wil sorteren. Los van commercieel gewin?
Schandalig dat medische fotografie misbruikt wordt om gruwelijke plaatjes in het publieke domein te laten zien. Het oorspronkelijke doel van deze serie afbeeldingen is om een medisch proces te documenteren en eventuele scholing van artsen te illustreren. Maar dat hoort niet in het openbaar.
Kijk eens naar de ogen van die stakkers en daar zie je de wanhoop en de gene naar de fotograaf! Ik voel me letterlijk een voyeur, bah!
In Nederland heeft men er soms ook wel eens een handje van om medische foto's als een soort kunst te gaan beschouwen, verwerpelijk. Los van het feit dat er ook nog allerlei wetgeving is op het gebied van auteursrecht, portretrecht en de wet op privacy.
Schande! puke

Tsja, welkom in de 21ste eeuw zou ik zeggen.....
Naar boven
rolffie61

BerichtGeplaatst: 03 Sep 2006 12:34    Onderwerp: Reageer met quote

Hamsmoeltje @ 03 Sep 2006 13:25 schreef:

Tsja, welkom in de 21ste eeuw zou ik zeggen.....

Klopt, ik heb waarschijnlijk last van een morele chip (transistor) ergens in mijn hoofd die schijnbaar zwaar verouderd is. Desondanks werkt 'ie nog prima en dat wil ik graag zo houden. Soms kan ik dit soort dingen (juridisch onderbouwd) tegenhouden in mijn werk (misbruik van medische fotografie in publicaties en tentoonstellingen), maar verder maak ik me geen illusies, hoor!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Hamsmoeltje

BerichtGeplaatst: 17 Sep 2006 0:24    Onderwerp: Reageer met quote

Mm, ik denk dat de meeste forumleden wel over een "morele chip" beschikken, ik zeker wel, en ik heb er overigens geen "last" van !

Ik heb er eens goed over nagedacht, maar ik kan hier toch echt geen moeite mee hebben, niet meer dan met alle andere, vaak gruwelijke foto's, die in dit forum en in bijvoorbeeld boeken te zien zijn.

Ze zijn imho ook zeker relevant, ik vind het onder andere zeer bijzonder om te zien welke uitgebreide plastische reconstructies bijna 100 jaar geleden uitgevoerd werden, teneinde de kwaliteit van leven van deze arme verminkten, te verbeteren. Dit alles zonder medische faciliteiten die we nu heel normaal vinden.

En dat de foto's triestheid en hopeloosheid uitstralen, ben ik met je eens, maar dat zijn begrippen die kenmerkend zijn voor WWI, en daar ligt nu juist onze gezamenlijke interesse, vandaar mijn keuze om de URL hier te plaatsen.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Medische verzorging Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: